منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید



🔆سوره هود آیه 96
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا وَ سُلْطَانٍ مُبِينٍ /موسی را با نشانه های خود و دلایل روشن گماشتیم

🔹شاید اهمیت موسی ع از آن جهت باشد که علاوه بر اینکه یکی از پیامبران اولوالعزم است دشمن او نیز از نظر جایگاه سیاسی با امپراتوران دیگر قابل مقایسه نبود فرعون خودکامه ای بود که دین و سیاست هر دو را نمایندگی می‌کرد هم حاکم بر مردم بود و هم خدای آنان ، روشن است که اگر دین و سیاست برای سلطه بر مردم متحد شوند مبارزه با آنها بسیار مشکل خواهد بود

 

🔆سوره هود آیه 110
وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ ۚ وَ لَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ ۚ وَ إِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ / به موسی کتاب آسمانی دادیم ،اما بنی اسرائیل در به کار بستن آن اختلاف کردند. اگر خدا از پیش تاخیر عذاب را مقرر نکرده بود ،کارشان یکسره می‌شد. به راستی که آنان کتاب خدا را باور ندارند.

🔹سپس یادآور می‌شود که همه اینها به خاطر اصلی است که خداوند آفرینش انسان را بر آن استوار ساخته است و آن آزادی و انتخاب انسان‌هاست اگر بنابر این نبود، خداوند حقیقت را برای آنان روشن می‌کرد و هواپرستان را از میان می‌برد و کار به اختلاف نمی کشید اما این خواست خداست که همیشه باید برای انسان فضای انتخاب و تردید وجود داشته باشد.


📔تفسیر روز / سید یحیی یثربی

[ یکشنبه ۱۳۹۷/۰۲/۱۶ ] [ 6:34 ] [ سعید ]

برگزيده تفسير نمونه:آيت الله مکارم شيرازي /زير نظر:استاد محقق/ سوره هود از آیه 81 تا انتها


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ ] [ 21:1 ] [ سعید ]

برگزيده تفسير نمونه:آيت الله مکارم شيرازي /زير نظر:استاد محقق/ سـوره هود از آیه 41 تا 80


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ ] [ 20:50 ] [ سعید ]

برگزيده تفسير نمونه:آيت الله مکارم شيرازي /زير نظر:استاد محقق/تنظيم:احمد على بابائى /سـوره هود از  ابتدا تا  آیه 40


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ ] [ 20:49 ] [ سعید ]

سوره هود[11]

 

سوره هود در مكه نازل شده و مشتمل بر صد و بيست آيه است

اين سوره همانطور كه از آغاز و انجامش و از زمينه‏اى كه همه آياتش دارد بر مى‏آيد دراين مقام است كه غرض آيات قرآنى را با همه كثرت و تشتتى كه در آنها است بيان نموده از مضامين همه آنها خلاصه‏گيرى كند.

و خاطر نشان مى‏سازد كه اساس و جان تمامى معارف مختلفى كه آيات قرآنى متضمن آن است يك حقيقت است. اگر قرآن كريم سخن از معارف الهى دارد و اگر در باره فضايل اخلاقى سخن مى‏گويد و اگر احكامى در باره كليات عبادات و معاملات و سياسات و ولايتها تشريع مى‏كند و اگر از اوصاف خلايقى از قبيل: عرش، كرسى، لوح، قلم، آسمان، زمين، فرشتگان، جن، شيطانها، گياهان، حيوانات و انسان سخن به ميان مى‏آورد، و اگر در باره آغاز خلقت و انجام آن حرف مى‏زند و بازگشت همه را نخست به سوى فنا و سپس به سوى خداى سبحان مى‏داند و خبر از روز قيامت و قبل از قيامت، يعنى از عالم قبر و برزخ مى‏دهد و از روزى خبر مى‏دهد كه همه براى رب العالمين و به امر او بپا مى‏خيزند، و همه در عرصه‏اى جمع گشته سؤال و بازخواست و حساب و سنجش و گواهى گواهان را مى‏بينند، و در آخر بين همه آنان داورى شده گروهى به بهشت و جمعى به دوزخ مى‏روند، بهشت و دوزخى كه داراى درجات و دركاتى هستند، و نيز اگر بين هر انسانى و بين عمل او، و نيز بين عمل او و سعادت و شقاوت او، و نعمت و نقمت او، و درجه و دركه او، و متعلقات عمل او از قبيل وعده و وعيد و انذار و تبشير از راه موعظه و مجادله حسنه و حكمت رابطه برقرار دانسته و در باره آن رابطه‏ها سخن مى‏گويد، همه اينها بر آن يك حقيقت تكيه دارد و آن حقيقت چون روح در تمامى آن معارف جريان يافته و آن يك حقيقت، اصل و همه اينها شاخه و برگ آنند، آن حقيقت، زير بنا و همه اينها كه دين خدا را تشكيل مى‏دهند بر آن پايه بنا نهاده شده‏اند، و آن يك حقيقت عبارت است از توحيد حق تعالى، البته توحيدى كه اسلام و قرآن معرفى كرده، و آن اينست كه انسان معتقد باشد به اينكه خداى تعالى رب همه اشياى عالم است و غير از خداى تعالى در همه عالم ربى وجود ندارد، و اينكه انسان به تمام معناى كلمه تسليم او شود و حق ربوبيت او را اداء كند و دلش جز براى او خاشع نگشته، بدنش جز در برابر او خضوع نكند، خضوع و خشوعش تنها در برابر او- جل جلاله- باشد.

و اين توحيد، اصلى است كه با همه اجمالى كه دارد متضمن تمامى تفاصيل و جزئيات معانى قرآنى است، چه معارفش و چه شرايعش. و به عبارتى اصلى است كه اگر شكافته شود همان تفاصيل مى‏شود، و اگر آن تفاصيل فشرده شود به اين اصل واحد برگشت مى‏كند.

پس، اين سوره همه معارف قرآنى را نخست در اين چهار آيه اول بطور اجمال ذكرنموده، سپس در طول سوره به تفصيل آن مى‏پردازد، البته آن تفصيل را در قالب انذار و تبشير ريخته، انذار و تبشيرى كه با ذكر سنت جارى خدا در بندگان و ايراد اخبار امتهاى گذشته و داستان اقوام نوح و هود و صالح و لوط و شعيب و موسى، و سرنوشتى كه استكبار از پذيرفتن دعوت الهى و نيز افساد در زمين و اسراف در اين فساد انگيزى دارد صورت گرفته، و نيز به توصيف وعده‏هاى الهى براى مؤمنين و صاحبان اعمال صالح و توصيف تهديدهايى كه خدا به طبقه كفار و تكذيبگران آياتش داده پرداخته و در خلال اين مسائل امور ديگرى از معارف الهى راجع به توحيد، نبوت و معاد نيز خاطر نشان شده است.

 

[ شنبه ۱۳۸۷/۰۸/۰۴ ] [ 7:32 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب