منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
تحریف کلام خدا (قرآن)، خارج از قلمرو اختیارات پیامبر (ص): وإذا تتلیٰ علیهم ءایاتنا بیّنٰت قال الّذین لایرجون لقآءنا ائت بقرءان غیر هٰذا أو بدّله قل ما یکون لی أن أبدّله من تلقآی نفسی إن أتّبع إلّاما یوحیٰ إلیَّ إنّی أخاف إن عصیت ربّی عذاب یوم عظیم. یونس (۱۰) ۱۵
مصونیّت قرآن از هرگونه تحریف:
وعدۀ خداوند به حفاظت همیشگی از قرآن، مانع از تبدیل و تحریف آن:
برچسبها: فرهنگ قرآن [ دوشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ ] [ 7:11 ] [ سعید ]
ارائۀ حقایقی به محمّد صلی الله علیه و آله در معراج، موجب اثبات احاطۀ علمی خداوند: ... إِنَّ رَبَّکَ أَحٰاطَ بِالنّٰاسِ وَ مٰا جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْنٰاکَ... اسراء (۱۷) ۶۰ ارائۀ آیات الهی به پیامبر صلی الله علیه و آله پیامد معراج آن حضرت: مشاهدات پیامبر صلی الله علیه و آله در معراج، آزمایش و امتحانی برای مردم: فرود جبرئیل به صورت اصلی خود و قرب او به پیامبر صلی الله علیه و آله در معراج: عبودیّت محمّد صلی الله علیه و آله زمینۀ شایستگی آن حضرت برای معراج: ره نیافتن هیچ گونه خطا و انحراف در مشاهدات پیامبر صلی الله علیه و آله در معراج: پیامبر صلی الله علیه و آله مشاهده کنندۀ جبرئیل، در معراج خود: ملاقات محمّد صلی الله علیه و آله با موسی علیه السلام در شب معراج: معراج محمّد صلی الله علیه و آله و رؤیت فرشتۀ وحی از سوی آن حضرت، مورد مجادلۀ مشرکان: ٰ برچسبها: فرهنگ قرآن, تفسیر موضوعی [ یکشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۲۴ ] [ 17:22 ] [ سعید ]
جامعه اى كه در بلاى مرگ زاى فقر، روزگار مى گذرانَد، متشكّل از انسان ها نيست، بلكه از تابوت هاى متحرّك شكل گرفته است.
در هر انسانى كه عشق به عدالت برافروخته شود، ميان او و عشق به خدا، گامى بيش نمانده است. كسى كه انتظار دارد مى توان زندگى را بدون نظم سپرى كرد، در حقيقت منكرِ قانونِ حاكم بر هستى بوده، و هيچ چيز را شرط هيچ چيز نمى داند! تا وقتى قانون و وظيفه اى فرض نشود، گمراهى و رستگارى قابل تصور نخواهد بود. فرار از تعهّدها، در حقيقت فرار از خويشتن است. ذاكر دايمى كسى است كه آشنايى نزديكى با هستى آفرين پيدا كرده است. بشر نتوانسته است در راه بدست آوردن مزاياى زندگى اجتماعى خود ، استعدادها و نهادهاى بسيار با اهميت فردى خود را از دست ندهد. كار عبارت است از: باز شدن بُعد حركت آدمى و گسترش آن در سطوح كارگاه هستى كه مشغولِ نواختنِ آهنگِ كلّىِ عالمِ وجود است. بهترين و ارزنده ترين حيات آن است كه كار و كوشش در آن موجب به ثمر رسيدن شخصيّت انسانى شود. برچسبها: علامه جعفری [ پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۲۱ ] [ 19:10 ] [ سعید ]
عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص يَتَخَوَّلُنَا بِالْمَوْعِظَةِ فِي الأَيَّامِ كَرَاهَةَ السَّآمَةِ عَلَيْنَا. (بخارى:68) ترجمه: ابن مسعود ميگويد: نبي اكرم ص براي هدايت و ارشاد ما هر چند روز يكبار را در نظر گرفته بود. و بخاطر اينكه وعظ و نصيحت ايشان، موجب خستگي ودلسردي ما نشود، از وعظ گفتن روزانه، اجتناب مي ورزيد. عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: «يَسِّرُوا وَلا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَ لا تُنَفِّرُوا». (بخارى:69) عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ ص : «لا حَسَدَ إِلا فِي اثْنَتَيْنِ: رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالاً فَسُلِّطَ عَلَى هَلَكَتِهِ فِي الْحَقِّ، وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فَهُوَ يَقْضِي بِهَا وَيُعَلِّمُهَا». (بخارى:73)
[ پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ ] [ 17:21 ] [ سعید ]
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۱] بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ. لاٰ أُقْسِمُ بِیَوْمِ اَلْقِیٰامَةِ (۱) سوگند میخورم به روز قیامت، ۱- سوگند أکید خداوند، به روز قیامت لاٰ أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیٰامَةِ «لاٰ» در «لاٰ أُقْسِمُ» زاید و برای تأکید «أُقْسِمُ» است. ۲- قیامت، روزی است بس بزرگ و با عظمت. لاٰ أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیٰامَةِ مطلب یاد شده، با توجه به این است که سوگند به هر چیزی، نشانۀ عظمت آن چیز است.
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۲]
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۳]
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۴]
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۵]
[سوره القیامة (۷۵): آیه ۶] [ دوشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ] [ 21:8 ] [ سعید ]
آنچه حق آموخت مر زنبور را آن نباشد شير را و گور را
#تفسیر_و_نقد_و_تحليل_مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌺
علمهاي اهل حس شد پوزبند
#تفسیر_و_نقد_و_تحليل_مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌺 برچسبها: علامه جعفری [ دوشنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ] [ 7:1 ] [ سعید ]
اين جهان زندان و ما زندانيان حفره کن زندان و خود را وا رهان در اين بيت، ممکن است مقصود مولوي اين باشد: چنان که براي فرار از زندان بايد نقب زد و از آن رهايي يافت، هم¬چنين رهايي از اين دنيا احتياج به حفره کندن و نقب زدن دارد. مقصود از نقب زدن در اينجا، بياعتنايي و اعراض (دوري) از پرستش ماديات است. ممکن است مقصود از نقب زدن و حفره کندن، کار و کوشش باشد. اين معنا به نظر ما بسيار عالي است، زيرا چنانکه گفتيم: اين کار و کوشش که ما انجام ميدهيم، در حقيقت، وضع روحاني ما را به بالا ميبرد و چون مطابق خواست خداوندي است، بدون شک روح براي خود عظمت ميگيرد، و همين که روح در اين دنيا رشد و شخصيت خود را باز يافت، بي¬ترديد، او ديگر در زندان بدن محبوس نيست، اگرچه واقعاً در اين دنيا زندانی هم بوده باشد. #تفسیر_و_نقد_و_تحليل_مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1 https://telegram.me/allameh_jafari
مردمش چون مردمک ديدند خُرد #تفسیر_و_نقد_و_تحليل_مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌺 برچسبها: علامه جعفری [ شنبه ۱۳۹۶/۰۲/۰۲ ] [ 7:38 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |