|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
🔻جهان چگونه به وجود آمده است؟ 🔍 در این متن به طور جامع و به زبان ساده آخرین نظریهها(2016) در زمینهی "پیدایش جهان" را مورد بررسی قرار میدهیم. ✍ موضوع پیدایش جهان به دو قسمت تقسیم میشود. یکی بعد از بیگ بنگ و یکی قبل از بیگ بنگ. تا حد زیادی مشخص است که بعد از بیگ بنگ چه اتفاقاتی افتاده و جهان چگونه به مرحلهی کنونی رسیده است و حتی در ژنو سویس ( در برخورد دهندهی بزرگ هادرونی) لحظات اولیهی بعد از بیگ بنگ شبیه سازی شده است. در واقع آن چیزی که مهم و مبهم و مورد بحث است قبل از بیگ بنگ است نه بعد از بیگ بنگ. تقریبا هیچکس در دنیا وجود ندارد که با قطعیت بداند قبل از بیگ بنگ دقیقا چه چیزی وجود داشته و یا بتواند شرایط قبل از بیگ بنگ را درک یا شبیه سازی کند! به همین دلیل دانشمندان حدسیات متفاوتی را دربارهی اینکه قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته و علت بیگ بنگ چه بوده ارائه کردند. از جمله: 1: پیدایش جهان از هیچ( خلاء کوانتومی)
اولین حدس: پیدایش جهان از "هیچ" ✍ یکی از حدسیات دانشمندان این است که قبل از بیگ بنگ "خلاء کوانتومی" بسیار کوچکی وجود داشته است که به اصطلاح آن را "هیچ" مینامند. در واقع واژهی "هیچ" صرفا یک اصطلاح هست و منظور "هیچ مطلق" نیست. این دسته از دانشمندان معتقدند که قبل از بیگ بنگ مقدار بسیار کمی انرژی( و قوانینی که بر این انرژی حاکم است مانند میدانهای کوانتومی نوسانی) وجود داشته و چون در این انرژی در کسر بسیار کوچکی از زمان "ذرات و پاد ذرات" به وجود میآیند و سریعا از بین میروند( این ذرات بخاطر حضور میدان های کوانتومی نوسانی در خلاء, به وجود می آیند)، این خلاء كوانتومی در نهایت به حالتی رسیده است که منجر به یک انفجار شده که سرآغاز بیگ بنگ بوده است. هرچند هیچ شاهد علمی وجود ندارد که نشان دهد قبل از بیگ بنگ "خلاء کوانتومی" وجود داشته اما این حدس در بین دانشمندان بیشتر از سایر حدسها پسندیده شده و رایج است. نکتهی مهم اینکه این خلاء کوانتومی که قبل از بیگ وجود داشته( انرژی و قوانین فیزیکی که قبل از بیگ وجود داشته) یک مکانیزم( یک دستگاه, یک ماشین) است که خود احتیاج به یک طراح دارد( مانند هر ماشین, دستگاه و مکانیزم دیگری که احتیاج به طراح دارد). جالبتر اینکه محصول این مکانیزم, جهان فعلی ما است که ثابتها و ویژگیهای آن به صورت بی نهایت دقیق تنظیم شده است به طوری که اگر هرکدام از این ثابتها و ویژگیهای جهان به اندازه ی یک میلیاردم یک ذره کمتریا بیشتر بود, تمام جهان یا متلاشی میشد و یا در خود فرو میریخت و هیچ ستاره و سیارهای وجود نداشت. در این رابطه استفن هاوکینگ میگوید: 📗 استفن هاوکینگ: "اگر سرعت گسترش جهان یک ثانیه بعد از بیگ بنگ, به اندازه ی یک بخش از صد هزار ملیون ملیون کم تر بود, جهان ما Hawking, A Brief History of Time, p.122
اینها( این تنظیمات دقیق) شواهدی هستند از یک هدف الهی در خلقت و انتخاب قوانین علمی. Hawking, A Brief History of Time, p.125
🔻دومین حدس: نظریهی ریسمان(نظریهی M و نظریهی F) ✍ دستهی دیگری از دانشمندان معتقد هستند که همهی ذرات, ریسمانهایی از انرژی هستند که در حالتهای گوناگونی درحال ارتعاش هستند. این دسته از دانشمندان معتقد هستند که بیرون از جهان ما یک "چند-جهانی" وجود دارد که شامل میلیاردها جهان دیگر است. هنگامی که دو جهان( که در این چند-جهانی قرار دارند) به هم برخورد کرده یا یکی از جهانها شکاف میخورد, جهان جدید دیگری به وجود میآید. طبق دیدگاه این دسته از دانشمندان علت وقوع بیگ بنگ برخورد 2 جهان یا شکاف خوردن یکی از این جهانها بوده است. پیدا کردن مدرک علمی قابل مشاهده برای این حدس بسیار سخت و عملا غیرممکن به نظر میرسد( تا این لحظه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جهان دیگری به غیر از جهان ما وجود دارد). حتی اثبات این موضوع که بیرون از جهان ما فقط یک جهان دیگر وجود داشته باشد غیرممکن به نظر میرسد چه رسد به نشان دادن اینکه میلیاردها جهان دیگر وجود داشته باشد. ضمن اینکه حتی اگر ثابت شود که میلیاردها جهان دیگر وجود دارد, باز هم پاسخی به این سوال که اصلا چرا به جای هیچ, چیزی وجود دارد, نیست. در واقع این مکانیزمی که منجر به تولید میلیاردها جهان شده است, خود احتیاج به طراحی شدن دارد و باید کسی آن را طراحی کرده باشد.
✍ یکی دیگر از حدسیات این است که جهان پشت سر هم منبسط و منقبض میشود. این دسته از دانشمندان این حدس را مطرح کردهاند که قبل از جهان ما جهان دیگری وجود داشته و آن جهان منقبض و فشرده و بسیار کوچک شده و در نهایت مجددا منبسط شده و جهان فعلی ما را به وجود آورده است. به عبارت دیگر جهان ما حاصل انبساط مجدد جهان قبلی است. طبق دیدگاه این دسته از دانشمندان جهان فعلی ما نیز سرانجام منقبض و فشرده و بسیار کوچک خواهد شد و با انبساطی مجدد، جهانی دیگر به وجود خواهد آمد. پیدا کردن شاهد علمی برای این حدس نیز سخت و غیرممکن به نظر میرسد. چون برای اثبات این حدس باید نشان داده شود که قبل از جهان ما جهان دیگری وجود داشته که این عملا غیر ممکن به نظر میرسد. ضمن اینکه حتی اگر اثبات شود که قبل از جهان ما جهان دیگری وجود داشته و حتی اثبات شود که جهان پشت سر هم منبسط و منقبض میشود، مجددا این سوال پیش میآید که اصلا این روند انبساط و انقباض از کجا و به چه دلیل شروع شده است؟ اگر هر جهان حاصل انبساط جهان قبلی است پس اولین جهان خود چگونه به وجود آمد؟ و مهمتر اینکه چه کسی این مکانیزم انبساط و انقباض را طراحی کرده است؟
🔸چهارمین حدس: پیدایش جهان از بذرهای سیاه چالهای ✍ یکی دیگر از حدسیات این است که سیاه چاله ها, بذرهایی برای ایجاد جهان های جدید هستند. این دسته از دانشمندان معتقد هستند که ممکن است جهان ما از سیاه چالهای که در جهانی دیگر قرار داشته, به وجود آمده باشد. لازمه ی این حدس نیز مانند دو حدس قبل این است که نشان داده شود غیر از جهان ما جهان دیگری وجود داشته است. همچنین باید نشان داده شود که آیا واقعا سیاهچاله ها مانند بذرهایی برای ایجاد جهان جدید عمل میکنند؟ ضمن اینکه حتی اگر این حدس اثبات شود و مشخص شود هر جهان از سیاهچاله ای در جهان دیگر به وجود آمده, باز سوالی که به ذهن میرسد این است که اولین جهان چگونه شکل گرفت؟ بذر جهان اول از کجا آمد؟ و از همه مهمتر چه کسی این مکانیزم را طراحی کرده است؟
[ دوشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ ] [ 7:53 ] [ سعید ]
۱- لزوم فراگيرى علم در ۲۷ آيه از قرآن مجيد با استفاده از جمله «اعلموا» (بدانيد) دعوت صريح به فراگيرى علم شده است كه نمونه هايى از آن را ذيلًا مى خوانيم. «فَاعْلَمُوا انَّ اللَّه عَزيزٌ حكيمٌ» (بقره ۲۰۹) «وَاعْلَمُوا انَّ اللَّه بِكُلِ شَى ءٍ عَليمٌ» (بقره ۲۳۱) «وَاعْلَمُوا انَّ اللَّه بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ» (بقره ۲۳۳) «اعْلَمُوا انَّ اللَّه يُحْيى اْلَارْضَ بَعْدَ مَوْتِها» (حديد ۱۷) «وَاعْلَمُوا أَنَكُمْ الَيْهِ تُحْشَرون» (بقره ۲۰۳) «فَاعْلَمُوا انّما عَلى رَسُولِنا الْبَلاغُ الْمُبين» (مائده ۹۲) «وَاعْلَمُوا انَّما غَنِمتُم مِنْ شَى ءٍ فَانَّ للَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرِّسُولِ... » (انفال ۴۱) -«اعْلَمُوا انَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَلَهْوٌ... » (حديد ۲۰) ۲- سرزنش هاى مكررّ برترك تفكّر گاه مى فرمايد: «افَلا تَتَفَكَّروُنَ » (انعام ۵۰) و گاه بعد از تبيين آيات مختلف الهى مى فرمايد: «لعلهم يتفكرون » (بقره ۲۱۹، اعراف ۱۷۶) و گاه مى گويد: «اوَلَمْ يَتَفَكرّوُا» (روم ۸) ۳- تأكيد بر لزوم «تعليم» و «تعلّم» «فَلَوْلا نَفَرَمِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقّهُوا فِى الّديِنِ وَليُنْذِرُوُا قَوُمَهُمْ اذا رَجَعُوا الَيُهِمُ لَعَلَّهُمْ يَحْذَروُنَ؛ چرا از هر گروهى طايفه اى از آنان كوچ نمى كنند تا در دين آگاهى يابند، و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود آنها را انذار نمايند، شايد از مخالفت فرمان الهى حذر نمايند» (توبه ۱۲۲) ۴- هدف آفرينش جهان علم و معرفت است «اللَّهُ الَّذى خَلَقَ سَبْعَ سَمواتٍ وَ مِنَ اْلَارْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ اْلَامْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا انَّ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَى ءٍ قَديرٌ وَانَّ اللَّه قَدْ احاطَ بِكُلِّ شَى ءٍ عِلْماً؛ خداوند كسى است كه هفت آسمان را آفريد، و از زمين نيز همانند آن را، فرمان او پيوسته در ميان آنها نازل مى شود، اين براى آن است كه بدانيد خداوند بر هر چيز تواناست و علم او به همه چيز احاطه دارد» (طلاق ۱۲) ۵- هدف بعثت انبيا تعليم و تربيت است «كَما ارْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا و يُزَكيْكُمُ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُم ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ » (بقره ۱۵۱) همين معنا در سوره بقره ۱۲۹، و آل عمران ۱۶۴، و جمعه ۲ آمده است. ۶- هدف از نزول قرآن انديشه و تدبير است «كِتابٌ انْزَلْناهُ الَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدبَرَّوُا آياتِهِ وَليَتَذَكَرَ اوُلُواْ لَا لْباب؛ اين كتابى است پر بركت كه بر تو نازل كرديم، تا در آيات آن تدبر كنند، و صاحبان مغز (و انديشه) متذكر شوند» (ص ۲۹) «افَلا يَتَدَبَروُنَ الْقُرآنَ امْ عَلى قلُوبٍ اقْفالُها؛ آيا آنها است (محمّد ۲۴) ۷- هدف از معراج پيامبر معرفت بود «سُبْحانَ الَّذِى اسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَى الْمَسْجِدِ اْلَاقْصَا الَّذِى بَارَكُنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا انَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصير؛ پاك و منزه است خدايى كه بنده اش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گردا گردش را پر بركت ساختيم، برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست» (اسراء ۱) ۸- دعوت اسلام با دعوت به علم آغاز شد. «اقْرَاْ بِاسْمِ رَبّكَ الَّذى خَلَقَ- خَلَقَ اْلِانْسانَ مِنْ عَلَقٍ- اقْرَأْ وَ رَبُكَ اْلَاكْرَمُ- الَّذى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ- عَلَّمَ اْلِانْسانَ ما لَمْ يَعْلَم» (علق ۱- ۵) ۹- علم، نور و روشنايى است «قُلْ هَلْ يَسْتَوِى اْلَاعْمى وَ الْبَصير امْ هَلْ تَسْتَوِى الظُلُماتُ وَالنُّورُ؟ » (رعد ۱۶). «وَما يَسْتَوِى اْلَاعْمى وَالبْصَيرُ- وَلَا الظُلُماتُ وَلَاالنُورُ- وَلَا الّظِلُّ وَلَا الْحَروُرُ؛ هرگز نابينا و بينا مساوى نيستند، و نه ظلمتها و روشنائى، و نه سايه آرام بخش و بادهاى داغ و سوزان» (فاطر ۱۹- ۲۱). ۱۰- درك اسرار هستى ويژه عالمان است «وَمِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّمواتِ وَ اْلَارْضِ وَ اخْتِلافِ الْسِنَتِكُمْ وَالْوانِكُمْ انَّ فِى ذلِكَ لآياتٍ لِلْعالَمِينَ» (روم ۲۲) «وَتِلْكَ اْلأَ مثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَمايَعْقِلُها الَّا الْعالمون» (عنكبوت ۴۳) ۱۱- خداوند نخستين معلّم است «وَعَلَّمَ آدَمَ اْلَاسْماءَ كُلَّها» (بقره ۳۱) «الْرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرآنَ خَلَقَ اْلِانْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيان» (الرحمن ۱- ۴) «الَّذِى عَلَّمَ با لْقَلَمِ عَلَّمَ اْلِانْسانَ مالَمْ يَعْلَمْ؛ » (علق ۴و۵) ۱۲- امتياز انسان بر ساير موجودات به علم است «قالَ يا آدَمُ انْبِئهم بِاسْمائِهِمْ فَلَمّا انْبَأَهُمْ بِاسْمائِهِم قالَ الَمْ اقُلْ لَكُمْ انّى اعْلَمُ غَيْبَ السَّمواتِ وَاْلَارْضِ وَاعْلَمُ ما تُبْدوُنَ وَ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُون» ۱۳- درجات قُرب به خدا متناسب با درجات معرفت است ۲۷- جهل مايه سقوط آدمى است ** از کتاب پيام قرآن: روش تازه اي در تفسير موضوعي قرآن / ناصر مكارم شيرازي، با همكاري جمعي از فضلا. [ یکشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ ] [ 15:36 ] [ سعید ]
«... إِلا مَنْ خَطِف الخَْطفَةَ فَأَتْبَعَهُ شهَابٌ ثَاقِبٌ! » [ دوشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ] [ 16:55 ] [ سعید ]
~ آیات نازلشده در راه صعود پیامبر(ص) به آسمان. ~ «ابن عربی» براساس تقسیمی، آیات ۱۶۴-۱۶۶ سوره صافات، آیه ۴۵ سوره زخرف و آیات ۲۸۵ و ۲۸۶ سوره بقره را از آیات بین ارض و سماء شمرده است؛ ولی سیوطی گفته است من برای قول ابن عربی مستندی نیافتم؛ به جز برای دو آیه آخر سوره بقره که طبق حدیث مسلم از ابنمسعود، در شب معراج در قاب قوسین نازل شده است. نیز ر.ک: سُوَر سمایی. عبدالرحمان بن ابیبکر سیوطی؛ الاتقان فی علومالقرآن؛ ج۱، ص۹۰. محمود رامیار؛ تاریخ قرآن؛ ص۶۱۹. صبحی صالح؛ مباحث فی علوم القرآن؛ ص۱۷۳.
سوره البقرة آیه 285 پيامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ايمان آورده، و مؤمنان همگي به خدا و فرشتگان و كتاب ها و پيامبرانش، ايمان آورده اند [و بر اساس ايمان استوارشان گفتند:] ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمي گذاريم. و گفتند: شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزشت را خواهانيم و بازگشت [همه] به سوي توست. سوره البقرة آیه 286 خدا هيچ كس را جز به اندازه توانايي اش تكليف نمي كند. هر كس عمل شايسته اي انجام داده، به سود اوست، و هر كس مرتكب كار زشتي شده، به زيان اوست. [مؤمنان گويند:] پروردگارا! اگر فراموش كرديم يا مرتكب اشتباه شديم، ما را مؤاخذه مكن. پروردگارا! تكاليف سنگيني برعهده ما مگذار، چنان كه بر عهده كساني كه پيش از ما بودند گذاشتي. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداريم بر ما تحميل مكن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بيامرز؛ و بر ما رحم كن؛ تو سرپرست مايي؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز فرما.
سوره الصافات آیه 164 و هيچ يك از ما فرشتگان نيست مگر اينكه براي او مقامي معين است. سوره الصافات آیه 165 و همانا ما [براي اجراي فرمان خدا] صف بستگانيم. سوره الصافات آیه 166 و ما خود تسبيح كنندگانيم.
سوره الزخرف آیه 45 و از پيامبراني كه پيش از تو فرستاده ايم بپرس كه آيا به جاي [خدايِ] رحمان معبوداني كه پرستش شوند، قرار داده ايم؟! [ جمعه ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ] [ 17:31 ] [ سعید ]
۱) اللَّهُ: الله (خدای دارنده تمام کمالات و واجب الوجود ) ۴) اَلْمَلِکُ: صاحب و مالک مطلق و وابسته به خود (همه چیز و همه موجودات در اختیار و تصرف او و به او وابسته اند).
[ جمعه ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ] [ 17:17 ] [ سعید ]
۱ اَبّ: چراگاه، علفهای خودرو. «فَاَنْبَتْنا فیهاحَبّا … وَ فاکِهَةً وَ اَبّا» (۳۱/عبس)، و در آن دانههای فراوانی رویانیدیم … و میوه و چراگاه. (تکرار: ۱). ۲ اَبَدا: همیشه، پیوسته. «ماکِثینَ فیهِ اَبَدا» (۳ / کهف)، مؤمنان در آن اجر همیشگی هستند. (تکرار: ۲۸). ۳ اِبْراهیم علیه السلام: جدّ اوّلِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و پیامبران بنی اسرائیل، مورد تصدیق مسلمین و یهود و نصاری است. و دین مبین اسلام همان دین ابراهیم است. این پیامبر بزرگ در شهر «اُورْ» از شهرهای بابِل به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد و با بت پرستان به مبارزه برخاست و سپس به شام هجرت فرمود. «ثُمَّ اَوْحَیْنا اِلَیْکَ اَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ اِبْراهیمَ حَنیفا» (۱۲۳/نحل)، یعنی: سپس به تو وحی فرستادیم که از آیین ابراهیم که خالی از هرگونه انحراف بود پیروی کن. (تکرار: ۶۹). ۴ اِباق: فرار کردن. «اِذْ اَبَقَ اِلَی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ» (۱۴۰ / صافّات)، یعنی: آنگاه که یونس در حال خشم و نارضائی به طرف کشتی پر شده فرار کرد. (تکرار: ۱). ۵ اِبِل: به معنی مطلق شتر است اعمّ از نر و ماده. چنانکه جَمَل شتر نر و ناقه شتر ماده است. «اَفَلا یَنْظُرُونَ اِلَی الاِْبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ» (۱۷/ غاشیه)، آیا آنها به شتر نمی نگرند چگونه آفریده شده؟ (تکرار: ۲). ۶ اَبابیل: دستهها و گروه ها. «وَ اَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْرا اَبابیل» (۳ / فیل)، و بر سر آنها پرندگانی را گروه گروه فرستاد. (تکرار: ۱). ۷ اَب: پدر، بزرگ قوم، مصلح. راغب گوید: پدر و نیز هر که سبب اصلاح، یا ایجاد و ظهور چیزی بشود نسبت به آن اب (پدر) است. بدین علّت حضرت رسول صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام گفت: «اَنَا وَ اَنْتَ اَبَوا هذَهِ الاُْمَّةِ»، و به آن که از میهمانان پذیرایی کند اَبُوالاَْضْیاف و به آنکه آتش جنگ برافروزد اَبُو الْحَرْب گویند … به معلّم نیز اَب گفته اند (مفردات). «اَبَتِ» به کسر تاء اصلش اَبی است یاء متکلم به تاء عوض شده است مثل «یا اَبَتِ لا تَعْبُدِ الشَّیْطان» (۴۴ / مریم) ای پدر شیطان را عبادت مکن. (تکرار: ۴۶).
https://t.me/tajrobeyeketabkhani برچسبها: لغات قرآن [ سه شنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۳ ] [ 13:48 ] [ سعید ]
🔹🔹رابطه خدا با موجودات در قرآن🔹🔹 طبق دسته بندی استاد محمد تقی جعفری رابطه خدا با جهان به ده دسته تقسیم شده: ۱ رابطه احاطه: و کان الله بکل شی محیطا (نساء/ ۱۲۶) ۲ رابطه قیومی: الله لا اله ال هو الحی القیوم (بقره / ۲۵۵) ۳ رابطه معیت: و هو معکم اینما کنتم (طه/ ۱۱۱) ۴ رابطه خالقیت و صانعیت: لا اله هو خالق کل شی فاعبدوه (انعام/ ۱۰۲) ۵ رابطه مالکیت مطلقه: قل اللهم مالک الملک (آل عمران / ۲۶) [ مثال آیه از بنده است ] ۶ رابطه حفظ: ان ربی علی کل شی ء حفیظ ( هود / ۱۱) ۷ رابطه رب و مربوب: و هو رب کل شی ء (انعام / ۶۴ ) ۸ رابطه عبودیت: ان کل من فی السماوات و الارض الا آتی الرحمان عبدا ( مریم / ۹۳) ۹ رابطه ملکوتی: فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی ء و الیه ترجعون ( یس/ ۸۳) ۱۰ رابطه نوری: الله نور السماوات و الارض (نور / ۳۵) [ استاد بزرگ جعفری از اسمائی استفاده نکرده اند چون الاه که مهمترینشان هست ولی احتمالا به علت ذیل دیگر اسماء یا به اصطلاح رابطه ها که در اینجا بوده اند هست. ]
https://t.me/tajrobeyeketabkhani [ پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۴/۰۱ ] [ 4:31 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||