منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید



«آیات مشهورة‏ النسخ» به آیاتی گفته می‏شود که همه دانشمندان یا بسیاری از محققان، نسخ آنها را پذیرفته باشند. در میان آیاتی که در آنها ادعای نسخ شده است، تنها نسخ نه آیه را بیشتر دانشمندان پذیرفته‏اند که عبارت‏اند از:
۱. آیه ۱۲ سوره مجادله که با آیه ۱۳ همین سوره نسخ شده است. ۲. آیه ۶۵ سوره انفال که ناسخ آن آیه ۶۶ همان سوره است. ۳. آیه ۷۲ سوره انفال که با آیه ۱۶ سوره احزاب نسخ شد. ۴. آیه ۲۴۰ سوره بقره که ناسخ آن آیه ۲۳۴ همان سوره است. ۵. آیات ۱۵ و ۱۶ سوره نساء که با آیه ۲ سوره نور نسخ شد. ۶. آیات صفح و عفو که ناسخ آن آیه ۳۹ سوره حج است. ۷. آیات معاهده که با آیه ۱ سوره توبه نسخ شده‏اند. ۸ و ۹. آیات ۳۹-۴۰ حج، و ۹۱ سوره نساء که با آیه ۳۶ توبه نسخ شده‏اند.

[ پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ ] [ 10:30 ] [ سعید ]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: گور، نخستين منزلگاه آخرت است. اگر [انسان] از آن به سلامت برَهَد، منزلگاه هاى پس از آن، آسان تر از آن است، و اگر از آن به سلامت نَرَهد، منزلگاه هاى پس از آن، سخت تر از آن خواهد بود.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: نخستين مرحله عدالت آخرت، گورهايند كه در آنها ميان شريف و دون پايه، فرقى نهاده نمى شود.
امام على عليه السلام: مرگ، نخستين مرحله عدالت [و داورىِ ]آخرت است.
امام على عليه السلام: مرگ، دروازه آخرت است.
امام كاظم عليه السلام در سخنانى بر سر قبرى كه بر آن حاضر شده بود: چيزى (دنيا) كه پايانش اين است، سزاوار است كه به ابتداى آن، دل بسته نشود، و چيزى (آخرت) كه ابتدايش اين جاست، سزاوار است كه از پايان آن، ترسيده شود.

پيامبر خدا فرمود: «دنيا در برابر آخرت، جز به مانند اين نيست كه فردى از شما به كنار دريا برود و انگشتش را در آن فرو برد. آنچه از [نَم] دريا [با انگشتش ]بيرون مى آيد، همان دنياست».
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: آنچه دنيا از آخرت گرفته است، جز به اندازه آبى كه سوزنى فرو رفته در دريا به خود مى گيرد، نيست.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: حكايت شما اى مردم همانند سپاهى است كه ابتداى آن رفته و نداى كوچ [در آن، ] سر داده شده است. پس چه زود، آخر آن سپاه به اوّلش مى رسد! به خدا سوگند، دنيا در برابر آخرت، جز به مانند يك نَفَس (جهش) خرگوشى نيست. بكوشيد، بكوشيد اى بندگان خدا و از خداوند، پروردگارتان، كمك بجوييد.

امام على عليه السلام: هر چيز دنيا [از خير و شرّش]، شنيدنش بزرگ تر از ديدن آن است، و هر چيز آخرت [از پاداش‌ها و كيفرهايش]، ديدنش بزرگ تر از شنيدن آن است. پس براى ديدن [امور آخرت] به شنيدن [اوصاف آنها] بسنده كنيد و براى [آگاهى از] غيب، به خبر[ى كه پيامبران و مُخبرانِ صادق در باره آن به شما داده اند]، اكتفا نماييد.
امام على عليه السلام: فريب [ِ دنيا] خورده اى كه از دنيا به بالاترين خواست خويش رسيده، همانند كسى نيست كه از آخرت به كمترين بهره خويش دست يافته است.

[ چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ ] [ 0:54 ] [ سعید ]

پرواز پرندگان در جوّ آسمان، بدون سقوط بر زمین، شایستۀ تفکّر و تعقّل:
اَلَم یَرَوا الَی الطَّیرِ مُسَخَّرٰتٍ فی جَوِّ السَّماءِ ما یُمسِکُهُنَّ الَّا اللّٰهُ انَّ فی ذٰلِکَ لَأٰیٰتٍ لِقَومٍ یُؤمِنون. نحل (۱۶) ۷۹
أولم یروا إلی الطّیر فوقهم صٰفّٰت ویقبضن ما یمسکهنّ إلّاالرّحمٰن إنّه بکلّ شیء بصیر. ملک (۶۷) ۱۹

پرواز پرندگانِ بال گشا (بدون بال زدن) از شگفتیهای آفرینش و شایستۀ تأمّل و اندیشه:
اَلَم تَرَ انَّ اللّٰهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَن فِی السَّمٰوٰتِ و الاَرضِ والطَّیرُ صٰفّٰتٍ کُلٌّ قَد عَلِمَ صَلاتَهُ وتَسبیحَهُ واللّٰهُ عَلیمٌ بِما یَفعَلون. نور (۲۴) ۴۱
اَوَ لَم یَرَوا الَی الطَّیرِ فَوقَهُم صٰفّٰتٍ ویَقبِضنَ ما یُمسِکُهُنَّ الَّا الرَّحمٰنُ انَّهُ بِکُلِ ّ شَیءٍ بَصیر. ملک (۶۷) ۲۰

پرواز پرندگان و حفظ تعادل آنها در آسمان و سقوط نکردن آنان، از نشانه‌های خدا:
ألم یروا إلی الطّیر مسخّرٰت فی جوّ السّمآء ما یمسکهنّ إلّااللَّه إنَّ فی ذٰلک لأیٰت لّقوم یؤمنون. نحل (۱۶) ۷۹
أولم یروا إلی الطّیر فوقهم صٰفّٰت ویقبضن ما یمسکهنّ إلّاالرّحمٰن إنّه بکلّ شیء بصیر. ملک (۶۷) ۱۹

پرندگان، تسبیح گوی خداوند:
... وسخّرنا مع داود الجبال یسبّحن والطّیر.... انبیاء (۲۱) ۷۹
ألم تر أنّ اللّه یسبّح له من فی السّمٰوٰت و الأرض و الطّیر صٰفّٰت کلٌّ قد علم صلاته وتسبیحه.... نور (۲۴) ۴۱
و لقد ءاتینا داود منّا فضلا یٰجبال أوّبی معه و الطّیر و ألنّا له الحدید. سبأ (۳۴) ۱۰
إنّا سخّرنا الجبال معه یسبّحن بالعشیّ والإشراق والطّیر محشورة کلٌّ لّه أوّاب. ص (۳۸) ۱۸ و ۱۹


برچسب‌ها: فرهنگ قرآن, تفسیر موضوعی
[ شنبه ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ ] [ 0:34 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب