منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
🔹«نَصْرُ» به معنای پیروز ساختن و«فتح» به معنای گشودن است. (برگرفته از«مقاییس اللغة») حرف «إِذٰا» دلالت بر وقوع حتمی شرط در آینده دارد. 🔸 با رسیدن نصرت الهی، پیروزی بر دشمن قطعی است. إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اللّٰهِ وَ الْفَتْحُ 🔹آزادسازی مکّه برای مسلمانان، به منزلۀ فتح کامل سنگرهای دشمن بود. 🔸«عن أبی عبداللّه (ع) قال: أوّل ما نزل علی رسول اللّه (ص) «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ. اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ» و آخره «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اللّٰهِ» ؛ [۱] 🔹پیروزی مسلمانان عصر بعثت بر مکه و فتح آن، زمینه ساز مسلمان شدن جمعیتهای فراوانی از مردم آن زمان 🔹تسبیح و حمد خداوند و استغفار به درگاه او، پس از مشاهدۀ امدادهای الهی و گرایش وسیع مردم، به دین، فرمان و توصیۀ خداوند به پیامبر (ص) 🔸شایسته ترین سخن برای نفی عیب از خداوند، ستایش او است. 🔹امدادهای الهی در فتح مکه، جلوۀ ربوبیت خداوند بر پیامبر (ص) و مایۀ پیشرفت اهداف رسالت آن حضرت بود. 🔸استغفاری که در این سوره به آن امر شده است - به قرینۀ تعلیق بر نصرت و فتح و عطف بر تسبیح و حمد - استغفار ویژه ای است. این استغفار، در ارتباط با حمد و تسبیح، به معنای درخواست عفو از کاستیهای آن و در ارتباط با «تَوّٰاباً»، به معنای درخواست رجوع مجدّد و مکرر خداوند و تقاضای عنایتهای تازه به تازۀ او است. 🔹پیامبر (ص) در ادامۀ حیات خویش، نیازمند مغفرت الهی و ملزم به طلب آن از خداوند بود. 🔸احساس قصور در پیشگاه خداوند و عذرخواهی از او، هنگام پیروزی و استقبال عمومی از دین و در اوج قدرت، توصیۀ خداوند به پیامبر (ص) و شیوه ای مطلوب برای زمامداران و مبلّغان 🔹فرمان خداوند به تسبیح، حمد و استغفار، زمینه ساز توفیق یافتن انسان برای توبه به درگاه او است. 📘خلاصه از تفسیر راهنما [ پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۶/۰۱ ] [ 8:27 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |