|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
صد چو عالَم در نظر پيدا كند چون كه چشمت را به خود بينا كند در آفرينش موجودات، چنان که براي خداوند وسيلهاي مورد احتياج نيست، همچنين گذشت زمان براي او مفهومي ندارد. وجود او برتر از گذشت زمان است. به وجود آمدن جهان و اسير شدن آن به زمان، مخصوص ذات خود جهان مادي است، و براي او آغاز و انجام و گذشت قرون و اعصار اثري ندارد و حتي مطرح نيست. تو اين جهان هستي را به اين شکل محدود که ميبيني، مولود اين حواس و سازمانِ درونيِ توست که به کار نبسته¬اي و به طور طبيعي از آنها استفاده مي¬كني. اگر روان خود را تربيت و تزکيه کني و استعداد گيرندگي را در خودت ايجاد کني، آن وقت خواهي ديد که همين جهان هستي صدها جهان ديگر دارد که از حواس و ذهن مردم معمولي به دور است؛ به ويژه با در نظر داشتن اين که قارههاي کشف¬نشدة روح، محدود نيست و انسان از سرماية کلاني که در درون خود دارد، استفاده نميکند. اگر بتوانيم با تلاش در علوم از يک طرف و تصفية باطن از طرف ديگر، در قلههاي جهان هستي صعود کنيم، دنياهاي فراواني خواهيم ديد؛ چنان که وقتي کودک از شکم مادر بيرون مي¬آيد، جهاني فراختر و شگفتانگيزتر را ميبيند. #تفسیر_و_نقد_و_تحليل_مثنوی، محمد تقی جعفری، ج 1 🌺استاد علامه محمدتقی جعفری (ره)🌺 برچسبها: علامه جعفری [ دوشنبه ۱۳۸۷/۰۹/۰۴ ] [ 14:42 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||