منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
14 ـ منظور از صفات جمال و جلال
چيست؟ معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى كنند: «صفات ذات» و «صفات فعل». صفات ذات را نيز به دو بخش تقسيم كرده اند: «صفات جمال» و
«صفات جلال». منظور از «صفات جمال» صفاتى است كه براى خداوند ثابت است، مانند
«علم» و «قدرت» و «ازليت» و «ابديت» و لذا آن را «صفات ثبوتيه» مى نامند. و منظور از «صفات جلال» صفاتى است كه از خدا نفى
مى شود، مانند «جهل» و «عجز» و «جسمانيت» و مانند آن، و لذا آن را «صفات سلبيه» مى نامند، و اين هر دو «صفات ذات» او است و قطع نظر از افعال
او قابل درك است. و منظور از «صفات فعل» صفاتى است كه به افعال خداوند بستگى دارد،
يعنى قبل از آنكه آن فعل از او صادر شود آن وصف بر او اطلاق نمى گردد، و بعد
از صدور آن فعل توصيف به آن وصف مى شود، مانند «خالق» و «رازق» و «محيى» و
«مميت» (آفريننده، روزى دهنده، زنده كننده و ميراننده). و مجدداً تأكيد مى كنيم كه «صفات ذات» و «صفات فعل او»
نامتناهى است، زيرا نه كمالاتش پايانى دارد و نه افعال و
مصنوعاتش، ولى با اين حال بخشى از اين صفات
ريشه بقيه محسوب مى شود، و آنها شاخه هائى براى اينها است، و با توجه به
اين نكته مى توان گفت اوصاف پنجگانه زير ريشه اصلى همه اسماء و صفات مقدس او
را تشكيل مى دهد و بقيه فروع اين اصول پربارند: وحدانيت، علم، قدرت، ازليت و ابديت.( تفسير پيام قرآن 4/59) [ جمعه ۱۳۸۷/۰۸/۲۴ ] [ 20:44 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |