|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
سوره اعراف[7] سوره اعراف در مكه نازل شده و 206 آيه دارد. م اين سوره
نام اين سوره مباركه از چهل و ششمين آيه آن كه واژه «اعراف» در آن به كار رفته -
كه به باور برخى به مفهوم «جايگاههاى بلند و پر فراز» و ويژه بندگان پروا پيشه و
شايستهكردار خدا مىباشد - گرفته شده است. اين
سوره مشتمل است بر مجموع مطالبى كه سورههاى ابتدا شده به حروف مقطعه"
الم" و" ص" مشتمل بر آن است. برداشت كلام در اين سوره چنين است كه
گويا عهدى را كه خداوند از آدميان گرفته كه او را بپرستند و چيزى را شريك او قرار
ندهند مبناى كلام قرار داده، و آن گاه از سير تاريخى اين عهد كه بر حسب مسير
انسانيت در امم و قرون گذشته نموده است بحث مىكند. چون اكثر امم گذشته اين عهد را شكسته و آن را
از ياد بردند، و در نتيجه وقتى پيغمبرى در بين آنان مبعوث مىشده و آيات و معجزاتى
مىآورده كه آنان را به ياد عهد خود بيندازد تكذيب مىكردند و جز عده كمى به وسيله
آن آيات متذكر نمىشدند. آرى، عهد الهى كه در حقيقت اجمالى است از تفصيل
دعوتهاى دينى الهى، در طبيعت انسانهاى مختلف از جهت اختلافى كه در استعداد قبول
و رد آن دارند، و همچنين از جهت اختلاف اماكن و اوضاع و احوال و شرايطى كه به نفوس
آنان احاطه دارد مختلف مىشود. در بعضى از نفوس پاك كه بر اصل فطرت باقى
ماندهاند هدايت به سوى ايمان به خدا و آيات او را نتيجه مىدهد، و در بعضى ديگر
كه هميشه اكثريت را تشكيل مىدهند و مردمىپست و مستغرق در شهوات دنيايند خلاف آن
را، كه همان كفر و طغيان و سرپيچى است نتيجه مىدهد، و همين معنى باعث مىشود كه
مؤمنين مورد الطاف خاص الهى قرار گرفته، و در دنيا موفقيت و نصرت و فتح، و در آخرت
نجات از آتش و بهرهمندى از بهشت و لذايذ گوناگون آن نصيبشان گردد، و در مقابل،
كفار مورد غضب و لعنت خدا قرار گرفته به عذابهاى ناگهانى كه همگى را هلاك ساخته و
نسلشان را قطع مىكند دچار مىشوند" فَجَعَلْناهُمْ أَحادِيثَ وَ
مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ" « پس گردانيديم آنها را عبرت داستانها و بكلى
متفرق و پراكندهشان ساختيم. سوره سبا آيه 19» تازه اين عذاب دنياىشان است، و
عذاب آخرت بيچارهكنندهتر است، و در آن عذاب كسى يارى نمىشود. اين است آن سنتى كه خداوند آن را در بين بندگان
خود اجراء كرده، و از اين پس نيز اجراء مىكند" وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لا
مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ". « و خدا حكم مىكند، و
نيست رد كنندهاى حكم او را و او سريع الحساب است. سوره رعد آيه 40» شرح جزئيات همين سنت براى مردمى كه ايمان به
خدا ندارند انذار است، چون غرض از شرح آن واداشتن آنان به ايمان به خدا و آيات او
است. و همين شرح و بيان، نسبت به مردم با ايمان يعنى آنان كه به طور اجمال علم به
پروردگار خود و به مقام ربوبى او دارند تذكر و يادآورى آيات خدا و تعليم معارف
دينى او، و معرفت به خدا و اسماى حسنى و صفات علياى او، و نيز شناسايى سنت جارى
پروردگار در دنيا و آخرت است. از آيه شريفه" لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى
لِلْمُؤْمِنِينَ" هم اين معنا استفاده مىشود، و از آن به خوبى بر مىآيد كه
غرض اديان همين دو معنا است: انذار غير مؤمنين، و يادآورى مؤمنين. بر اين اساس مىتوان گفت: اين سوره بنا بر
اينكه همه آن در مكه نازل شده باشد و از اختلافى كه مفسرين در باره چند آيه آن
دارند صرفنظر كنيم روى سخن در آن با مشركين مكه و تعداد اندكى كه به رسول اللَّه (ص)
ايمان آورده بودند خواهد بود، و از خود آيات آن نيز اين معنا ظاهر مىشود، براى
اينكه غالبا در اول يا آخر آيات آن عموم مردم را انذار نموده، و اقامه حجت و موعظه
كرده، و يا با ذكر داستان آدم و ابليس و داستانهاى نوح، هود، صالح، لوط، شعيب و
موسى (ع) وسيله عبرتشان را فراهم ساخته است. و اين بيان در عين اينكه براى اكثريت مردم
انذار است، براى مؤمنين يادآورى و تذكراست، چون همين بيانات آنان را به ياد تفاصيل
و جزئياتى از معارف مربوط به مبدء و معاد و آيات الهى مىاندازد كه اجمال ايمان
خود آنان مشتمل بر آن است. در اينجا بايد خاطر نشان سازيم كه اين سوره
قسمت عمده و مقدار قابل ملاحظهاى از معارف الهى را متضمن است، از آن جمله وصف
ابليس و لشكرش، وصف قيامت و ميزان، اعراف و عالم در و ميثاق، و وصف مردم با ايمانى
كه هميشه به ياد خدايند. و نيز از آن جمله ذكر عرش و تجلى پروردگار و اسماى حسناى
او و بيان اين حقيقت كه براى قرآن تاويلى است. و نيز متضمن مجملاتى است از واجبات
و محرمات مانند:" قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ" و آيه" إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ
الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ" و آيه" قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ
لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ". [ شنبه ۱۳۸۷/۰۸/۰۴ ] [ 16:34 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||