|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
سوره رعد[13] اين سوره در مكه نازل شده و داراى 43 آيه است, نام اين سوره
مباركه از سيزدهمين آيه آن برگرفته شده و به نام «رعد» نامگذارى گرديده است؛ چرا
كه به بيان برخى، وحى الهى بسان باران رحمت اوست و همان گونه كه باران با رعد و
برق همراه است، وحى الهى نيز كه رحمتى از سوى خدا به پيامبران، و آن گاه همه
انسانهاست، با هشدار و نويد همراه مىباشد. غرض اين سوره بيان حقيقت قرآنى است كه بر رسول
خدا (ص) نازل شده، و اينكه اين قرآن معجزه و آيت رسالت است، و اما اينكه كفار آن
را آيت و معجزه نشمرده و به عنوان تعريض بر آن گفتند:" چرا آيتى از ناحيه
پروردگارش نازل نشد"؟ گفتارشان مردود است، و رسول خدا (ص) نبايد به آن اعتنا
كند، و ايشان هم سزاوار نيست كه چنين سخنى بگويند. دليل بر اين معنا هم آيه ابتداى سوره است كه
مىفرمايد:" وَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَ لكِنَّ
أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ"، و آيه آخر سوره است كه مىفرمايد:"
وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً
بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ" و نيز جمله" لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ
مِنْ رَبِّهِ" است، كه مكرر از ايشان حكايت شده. و خلاصه بيان اين است كه رسول خدا (ص) را مخاطب
قرار مىدهد به اينكه اين قرآن كه بر تو نازل شده حق است، حقى كه مخلوط به باطل
نيست، زيرا آنچه كه اين قرآن بدان دعوت مىكند توحيدى است كه آيات تكوينى از قبيل
بپاداشتن آسمانها، گستردن زمين، تسخير آفتاب و ماه، و ساير عجايبى كه خدا در تدبير
آسمانها و زمين و غرايبى كه در تقدير آنها بكار برده، همه بر آن دلالت دارند. و نيز دليل ديگر بر حقانيت آن، اخبار و آثار
گذشتگان است كه رسولان با بيناتى بسويشان آمدند، و ايشان كفر ورزيده و تكذيبشان
كردند، و خدا هم ايشان را به گناهانشان بگرفت، اين است آنچه كه اين كتاب مشتمل بر
آن است، و همين خود آيتى است كه بر رسالت تو دلالت مىكند. و اينكه گفتيم تعريضشان به قرآن مردود است،
دليلش اين است كه اولا تو شانى بجز انذار مردم ندارى، و اينطور نيست كه هر وقت هر
كارى بخواهى بكنى بتوانى، تا آنكه از تو معجزاتى دلبخواه خود تراشيده به مثل اين كلمات
بر تو تعريض كنند. و ثانيا هدايت و اضلال هم آن طور كه ايشان
پنداشتهاند در وسع آيات و معجزات نيستتا انتظار داشته باشند با آوردنت معجزهاى
كه ايشان پيشنهاد كردهاند هدايت شوند، و از ضلالت برهند، زيرا هدايت و ضلالت به
دست خداست، او است كه بر اساس نظامى حكيمانه هر كه را بخواهد هدايت و هر كه را
بخواهد گمراه مىكند. و اما اينكه گفتند" لَسْتَ مُرْسَلًا- تو
فرستاده خدا نيستى" در جوابشان همين يك دليل براى تو كافى است كه خدا در كلام
خود به رسالت تو شهادت داده، و معارف حقهاى كه در قرآن تو است شاهد آنست. از جمله حقايق باهر و واضحى كه در
خصوص اين سوره آورده، حقيقتى است كه جمله" أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً
..."، و جمله" أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" و جمله" يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ
يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ" و جمله" فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً" متضمن آنست. [ جمعه ۱۳۸۷/۰۸/۰۳ ] [ 6:44 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||