|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
سوره اسراء [17] اين سوره در مكه نازل شده
و 111 آيه دارد. نام مشهور اين
سوره بنى اسرائيل است و نامهاى ديگرى نيز از قبيل اسراء و سبحان دارد. اين سوره پيرامون مساله
توحيد و تنزيه خداى تعالى از هر شريكى كه تصور شود مىباشد، و با اينكه در اين
مورد بحث مىكند، اما مساله تسبيح خدا را بر مساله حمد و ثناى او غلبه داده، و
بيشتر به قسم دوم پرداخته است، هم چنان كه ابتداى آن را با جمله" سُبْحانَ
الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ ..." شروع كرده و در خلال سوره هم پى در پى تسبيح
او را تكرار نموده، يك جا فرموده:" سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا
يَقُولُونَ" ، و جايى ديگر فرموده:" قُلْ سُبْحانَ رَبِّي" و يافرموده:" وَ يَقُولُونَ سُبْحانَ
رَبِّنا ..." ، و حتى در آيهاى كه سوره به آن ختم مىشود نيز معناى تسبيح
خداى را متذكر گرديده و او را بر تنزهش از داشتن شريك و ولى و اتخاذ فرزند ستوده و
فرموده است:" وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ
لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ
الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً". در مضامين آيات هيچ دليلى بر اينكه در مدينه نازل شده باشند
ديده نمىشود، و احكامى هم كه در اين آيات هست احكامى نيست كه نزولش اختصاص به
مدينه داشته باشد، چون نظائر آن در سورههاى مكى نيز ديده مىشود، مانند سوره
انعام و اعراف. اين سوره مطلب را با اشاره
به داستان معراج رسول خدا (ص) و سير آن حضرت از مسجد الحرام به مسجد اقصى (كه همان
بيت المقدس باشد و بنائى است مرتفع (هيكل) كه داوود و سليمان (ع) براى بنى
اسرائيل بنا نمودند، و خدا آن را خانه مقدس ايشان قرار داد) شروع نموده و متذكر
شده است. آن گاه كلام را به مناسبت،
به مقدرات بنى اسرائيل كشانده، از عزت و ذلت آنان و اينكه خداوند در هر روزگارى كه
او را اطاعت مىكردند سربلندشان مىكرده، و هر وقت كه از در عصيان در مىآمدند
ذليل و خوارشان مىساخته، سخن گفته و نيز كيفيت نزول كتاب بر آنان و پيرامون دعوت
آنان به توحيد و نفى شرك توضيح داده است. سپس به همين مناسبت كلام
را به وضع اين امت معطوف ساخته، كه بر اين امت نيز كتاب نازل كرده پس اگر اطاعت
كنند اجرا مىبرند، و اگر عصيان بورزند عقاب مىشوند، و ملاك كار ايشان مانند آنان
به همان اعمالى است كه مىكنند، و به طور كلى با هر انسانى بر طبق عملش معامله
مىكنند، و سنت الهى در امتهاى گذشته نيز بر همين منوال بوده است. پس آن گاه حقايق مهم و
بسيارى از معارف مربوط به مبدأ و معاد و شرايع عامه از اوامر و نواهى و غير آن را
بيان مىكند. و از آيات برجسته، در اين
سوره آيه شريفه" قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَيًّا ما
تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى"و نيز آيه" كُلًّا نُمِدُّ
هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ
مَحْظُوراً" و نيز آيه" وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ
مُهْلِكُوها" و همچنين آيات ديگر، است. [ چهارشنبه ۱۳۸۷/۰۸/۰۱ ] [ 6:20 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||