منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
سوره صافّات[37] اين سوره يكصد و هشتاد و دو
آيه دارد. نام اين سوره، از آيه اول آن برگرفته شده كه با سوگند به «صافّات»، گروهى
از فرشتگان كه در انجام فرمان الهى در صف هستند، آغاز مىشود، همچنين آيه 165 كه در
آن كلمه «الصافّون» آمده است. اين سوره، نخستين سوره از
قرآن كريم است كه با سوگند آغاز مىشود. در اين سوره بر مساله توحيد
احتجاج شده، و مشركين مخالف توحيد را تهديد نموده و مؤمنين خالص را بشارت مىدهد و
سرانجام كار هر يك از دو طايفه را بيان مىكند. سپس نام عدهاى از بندگان مؤمن خود
را كه بر آنان منت نهاده و وعده داده كه بر دشمنانشان غالب و پيروز كند، ذكر مىكند
و در خاتمه سوره بيانى ايراد مىفرمايد كه به منزله خلاصهگيرى از غرض سوره است، يعنى
تنزيه خدا. و سلام بر بندگان مرسل و حمد خداى تعالى در برابر رفتار نيكى كه با ايشان
كرده. و اين سوره به شهادت سياقش در مكه نازل شده. به طور كلى محتواى اين سوره
در پنج بخش خلاصه مى شود: بخش اول : بحثى پيرامون گروههائى
از ملائكه و فرشتگان خداوند، و در مقابل آنها گروهى از شياطين سركش و سرنوشت آنها مطرح
مى سازد. بخش دوم : از كفار، و انكارشان
نسبت به نبوت و معاد، و عاقبت كار آنها در قيامت سخن مى گويد، و در همين رابطه بحث
آنها را با يكديگر در روز قيامت ، و انداختن گناه به گردن هم ، و گرفتارى تمام آنها
در چنگال عذاب الهى ، و نيز بخشى از نعمتهاى مهم بهشتى و لذات و زيبائيها و شادكاميهاى
بهشتيان را شرح مى دهد. بخش سوم : قسمتى از تاريخ
انبياى بزرگى مانند نوح و ابراهيم و اسحاق و موسى و هارون و الياس و لوط و يونس را
به صورت فشرده و در عين حال بسيار مؤ ثر و نافذ بازگو مى كند ولى در اين ميان بحث درباره
ابراهيم قهرمان بت شكن ، و مواقف مختلف زندگى او مشروحتر آمده است ، و هدف اصلى آن
است كه بيانات گذشته با ذكر اين شواهد عينى از تاريخ انبياء به صورتمحسوس و ملموس مطرح
گردد، و حقائق كلى عقلى در قالبهاى حسى مجسم شود. بخش چهارم : از يكى از انواع
شرك كه مى توان آن را بدترين نوع شرك دانست - يعنى اعتقاد به رابطه خويشاوندى ميان
خداوند و جن و خداوند و فرشتگان بحث مى كند، و در جمله هاى كوتاهى چنان اين عقيده پوشالى
را درهم مى كوبد كه كمترين بهائى براى آن باقى نمى ماند. و سرانجام بخش پنجم كه آخرين
بخش اين سوره است ، و در چند آيه كوتاه مطرح شده ، پيروزى لشكر حق را بر لشكر كفر و
شرك و نفاق ، و گرفتار شدن آنها را در چنگال عذاب الهى ، ضمن تنزيه و تقديس پروردگار
از نسبتهاى ناروائى كه مشركان به او مى دهند بيان مى دارد و سوره را با حمد و ستايش
پروردگار پايان مى دهد. [ دوشنبه ۱۳۸۷/۰۷/۲۲ ] [ 6:22 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |