|
منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
|
سوره زمر [39] اين سوره هفتاد و پنج آيه دارد «زُمَر» به
معناى گروه و جماعت است و نامگذارى اين سوره بدين كلمه، از آن جهت است كه دوزخيان
و بهشتيان به صورت گروه گروه وارد دوزخ يا بهشت مىشوند، چنانكه در آيات و به
اين مطلب اشاره شده است. از خلال آيات اين سوره برمىآيد كه مشركين معاصر
رسول خدا (ص) از آن جناب درخواست كردهاند كه از دعوتش به سوى توحيد و از تعرض به خدايان
ايشان صرف نظر كند، و گر نه نفرين خدايان گريبانش را خواهد گرفت. در پاسخ آنان اين
سوره كه به وجهى قرين سوره" ص" است، نازل شده و به آن جناب تاكيد كرده كه
دين خود را خالص براى خداى سبحان كند، و اعتنايى به خدايان مشركين نكند، و علاوه بر
آن به مشركين اعلام نمايد كه مامور به توحيد و اخلاص دين است، توحيد و اخلاصى كه آيات
و ادله وحى و عقل همه بر آن تواتر دارند. و لذا مىبينيم خداى سبحان در خلال سوره چند
نوبت كلام را متوجه اين مساله مىسازد، مثلا در آغاز سوره مىفرمايد:" فَاعْبُدِ
اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ" و باز در آيه بعدى مىفرمايد:" أَلا لِلَّهِ
الدِّينُ الْخالِصُ" سپس در وسط سوره دوباره به اين مساله بر مىگردد و مىفرمايد:"
قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ" و باز در
آيه 14 مىفرمايد: " قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ دِينِي"
و در آيه 15 مىفرمايد:" فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ". آن گاه در آيه 30 اعلام مىدارد كه:" إِنَّكَ
مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ..." و در آيه 36 مىپرسد:" أَ لَيْسَ اللَّهُ
بِكافٍ عَبْدَهُ وَ يُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ" و در آيه 39 تهديد
مىكند به اينكه:" قُلْ يا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلى مَكانَتِكُمْ إِنِّي عامِلٌ"
و در آيه 64 مىفرمايد:" قُلْ أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا
الْجاهِلُونَ" و همچنين اشارات ديگرى كه همه دلالت بر اين دارد كه مشركين از آن
جناب خواسته بودند دست از دعوت به توحيد بردارد. آن گاه به استدلال بر يكتايى خدا در ربوبيت و الوهيت
پرداخته، هم از طريق وحى وهم از طريق برهان عقلى، و هم از راه مقايسه بين مؤمنين و
مشركين، آن را اثبات مىكند. و مقايسه مزبور مقايسهاى لطيف است. چند نوبت مؤمنين را
به بهترين اوصاف ستوده، و به پاداشهايى كه به زودى در آخرت دارند بشارت مىدهد. و هر
جا سخن از مشركين به ميان آورده- علاوه بر وبال اعمالشان، كه در دنيا گريبانشان را
مىگيرد، وبالى نظير آن وبالها كه به ساير امتهاى گذشته به كيفر تكذيب آيات خدا رسيد،
و آن عبارت بود از خوارى در دنيا كه البته عذاب آخرت قابل مقايسه با آن نيست- ايشان
را به خسران و عذاب آخرت بشارت مىدهد. و به همين منظور در اين سوره- و مخصوصا در آخرش-
روز قيامت را به روشنترين اوصافش وصف كرده، و در همين جا سوره را خاتمه داده است. و اين سوره به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده،
و چنين به نظر مىرسد كه يك دفعه نازل شده باشد، چون آيات آن بسيار به هم مربوط و متصل
است. اين سوره از چند بخش مهم تشكيل يافته است : 1 - چيزى كه بيش از همه در سراسر اين سوره منعكس
است مساءله دعوت به توحيد خالص مى باشد، توصيه در تمام ابعاد و شاخه هايش ، توحيد خالقيت
، توحيد ربوبيت ، و توحيد عبادت مخصوصا روى مساءله اخلاص در عبادت و بندگى خدا بارها
در آيات مختلف اين سوره تكيه شده است ، و تعبيراتش در اين زمينه آنچنان مؤ ثر است كه
قلب انسان را به سوى اخلاص مى كشاند و جذب مى كند. 2 - مساءله مهم ديگرى كه در مقاطع مختلف اين سوره
و تقريبا از آغاز تاانجام آن مورد توجه است مساءله معاد و دادگاه بزرگ عدالت خدا است
مساله ثواب و جزا، غرفه هاى بهشتى ، و سايبانهاى آتشين دوزخى ترس و وحشت روز قيامت
، و آشكار شدن نتايج اعمال و ظاهر شدن خود آنها در آن صحنه بزرگ مساءله سياه شدن صورت دروغگويان و كسانى كه بر خدا
افترا بستند، رانده شدن كافران به سوى جهنم ، ملامت و سرزنش فرشتگان عذاب نسبت به آنها،
و دعوت بهشتيان به سوى بهشت و تبريك و تهنيت فرشتگان رحمت به آنها! 3 - بخش ديگرى از اين سوره كه تنها قسمت كوتاهى
از آن را اشغال مى كند اهميت قرآن مجيد است ، ولى اين بخش كوتاه ترسيم جالبى از قرآن
و تاءثير نيرومند آن در قلوب و جانها در بر دارد. 4 - بخش ديگرى كه آن هم نسبتا كوتاه است بيان سرنوشت
اقوام پيشين و مجازات دردناك الهى نسبت به تكذيب كنندگان آيات حق مى باشد. 5 - و بالاخره بخشى از اين سوره نيز پيرامون مساءله
توبه و باز بودن درهاى بازگشت به سوى خداست ، و مؤ ثرترين آيات توبه و رحمت در اين
بخش بيان شده كه شايد در قرآن آيه اى نويد بخش تر از آن در اين زمينه نباشد. [ یکشنبه ۱۳۸۷/۰۷/۲۱ ] [ 10:18 ] [ سعید ]
|
||
| [ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] | ||