منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
قرآن در نگاه امام صادق عليه السلام روزى كه رسول خاتم صلي الله عليه و آله دو وزنه سنگين و دو ميراث گرانبها (قرآن و عترت) را به مردم معرفى كرد و براى نجات از گمراهى، تمسك به «ثقلين» را توصيه فرمود، اهلبيت خويش را نيز به عنوان قرآنشناسان خبير معرفى كرد، تا پس از او، امت از ائمه الهام بگيرند و شاگردى عترت را با افتخار بپذيرند. صادق آل محمد صلي الله عليه و آله، درباره حبل المتين قرآن و شيوه بهرهگيرى از آن و جايگاه كلام الهى، سخنان نغز بسيارى دارد كه در اين نوشته به اختصار به برخى از محورهاى تعاليم و توصيههاى حضرتش اشاره مىكنيم، باشد كه جامعه قرآنى و ولايى ما، از حضرت صادق عليه السلام سرمشق بگيرد و از سرچشمه هدايت قرآنى، جان عطشناك خويش را سيراب سازد. 1- قرآن، تجلىگاه خدا كلام الهى، جلوهاى از قدرت و علم و حكمت خداست و آيات قرآن، هر يك نشانهاى از عظمت الهى است. امام صادق عليه السلام در زمينه جلوهگاه بودن قرآن براى ذات مقدس خدا البته براى چشمهاى بيدار و دلهاى آگاه مىفرمايد: "لقد تجلى الله لخلقه فى كلامه و لكنهم لايبصرون" (1) ؛ خداوند بر خلق خويش در كلام خودش تجلى كرده است، ولى آنان خدا را نمىبينند. 2- گنجينه كامل معارف قرآن بىپايان است. به تعبير خود قرآن "تبيانا لكل شىء" است؛ بيانگر هر چيز . هر پند و حكمت، هر حكم و قانون، هر علم و دانش ريشه در قرآن دارد. حتى براى آگاهى از سرگذشت پيشينيان و سرنوشت آيندگان و دانشهاى آسمان و زمين بايد به قرآن نگريست و به كمك اهلبيت عليهم السلام، از اين منبع و گنجينه كامل بهره گرفت. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «خداوند بىهمتا و قدرتمند، كتاب خويش را بر شما نازل فرمود و او راستگو و نيكوكار است. در قرآن، خبر شما و خبر آنان كه پيش از شما بودند و آنان كه پس از شما خواهند آمد، همچنين خبر آسمان و زمين است... .» و در سخن (2) ديگرى به جنبه تبيان بودن قرآن چنين اشاره مىفرمايد: "ان الله انزل فىالقرآن تبيان كل شىء، حتى و الله ما ترك شيئا يحتاج العباد اليه الا بينه للناس..." (3)؛ خداوند در قرآن، بيان هر چيز را نازل كرده است. به خدا قسم هيچ چيزى را كه بندگان به آن نيازمندند، فروگذار نكرده و براى مردم بيان فرموده است. 3- عهدنامه الهى قرآن، عهدى استوار ميان خدا و مردم است و آيات اين كتاب، متن اين عهدنامه را بيان مىكند. در عهدنامه بايد نگريست، به آن بايد پاىبند بود، مفاد آن را نبايد زير پا گذاشت. امام صادق عليه السلام درباره اين عهدنامه و لزوم تلاوت بخشى از آن در هر روز، چنين مىفرمايد: "القرآن عهدالله الى خلقه، فقد ينبغى للمرء المسلم ان ينظر فى عهده و ان يقراء منه فى كل يوم خمسين آيه" (4)؛ قرآن عهد خداوند نسبت به بندگان اوست. سزاوار است كه يك انسان مسلمان در اين عهدنامه الهى بنگرد و هر روز پنجاه آيه از آن را بخواند. روشن است كه مرور بر مفاد يك عهدنامه، براى يادآورى از آن قرارداد و رعايت آن در عمل است. ميثاق خدا با بندگان بر شناختن احكام الهى و عبرت گرفتن از حكايات قرآن و عمل به اوامر او و تدبر در آيات است. جالب است كه امام صادق عليه السلام وقتى مىخواست قرآن تلاوت كند، قرآن را كه به دست راست خويش مىگرفت، دعايى مىخواندكه به عهد بودن قرآن و تعهدات انسان در قبال اين قرار داد، اشاره دارد. مضمون آن دعا چنين است: «خداوندا! من عهد و كتاب تو را گشودم. خدايا! نگاهم را در اينكتاب، عبادت قرار بده و قرائتم را تفكر، و تفكرم را عبرتآموزى. خدايا! مرا از آنان قرار بده كه از مواعظ تو در اين كتاب، پند مىگيرند و از نافرمانىات پرهيز مىكنند. وقتى كتاب تو را مىخوانم، بر دل و گوشم مُهر مزن و بر ديدگانم پرده ميفكن و قرائت مرا خالى از تدبر مگردان، بلكه مرا چنان قرار بده كه در آيات و احكامش ژرف بنگرم، دستورهاى دين تو را بگيرم و عمل كنم و نگاه مرا در اين كتاب، غافلانه و قرائتم را بيهوده و بىثمر مساز.» (5) 4- آينه عبرت در خلال آيات قرآن، سرگذشت اقوامى از گذشته آمده است. چه نيكان و صالحان كه در سايه ايمان و عمل و پيروى از حق، سعادتمند شدند، چه عنودان و لجوجان كه با تكذيب انبيا و انكار خدا و طغيان و فساد، گرفتار عذاب الهى گشتند. قرآن، كتاب قصه و داستان نيست، ولى سرشار از قصص و حكايات افراد و امتهاست و همه بر اساس درس گرفتن و الهام و عبرت و پند. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «عليكم بالقرآن! فما و جدتم آية نجابها من كان قبلكم فاعملوا به، و ما وجدتموه هلك من كان قبلكم فاجتنبوه» (6)؛ بر شما باد قرآن! هر آيهاى را كه يافتيد كه گذشتگان، با عمل به محتواى آن آيه نجات يافتند، شما هم به آن عمل كنيد و هر آيه را ديديد كه بيانگر هلاكت پيشينيان است، شما هم از آن (عامل هلاكت) بپرهيزيد. اين شيوه برخورد با آيات قرآن، سودمندترين شيوهاى است كه در عمل فردى و اجتماعى مسلمانان اثر مىگذارد و قرآن هدايتگر قارى مىشود. 5- احكام جاودانه دين خدا و آيات قرآن، حاوى يك سلسله احكام الهى است كه تا دامنه قيامت استمرار مىيابد. آنچه كه حلال الهى و حرام الهى است، مشمول مرور زمان نمىشود و حكم خدا در اثر «جو» يا «شرايط جديد» يا «تمايلات اين و آن» عوض نمىگردد. امام صادق عليه السلام در تشريح بعثتهاى سلسله نورانى انبيا، به دوره بعثت رسول خاتم صلي الله عليه و آله مىرسد و مىفرمايد: «تا آن كه محمد صلي الله عليه و آله آمد و قرآن را آورد و شريعت و راه و روش قرآن را. پس حلال آن تا روز قيامت حلال است و حرام آن تا روز قيامت حرام مىباشد.» و در سخنى (7) ديگر، جريان قرآن را در عصرها و زمانها، همچون جريان شب و روز و ماه و خورشيد مىداند. با بيان امام صادق عليه السلام راه بر انديشه كسانى كه احكام خدا را مقطعى و دورهاى مىدانند و عصر حاضر را براى اجراى احكام قرآن مناسب نمىدانند و قوانين وحى را براى تنظيم امور بشريت امروز و جامعه كنونى كافى نمىبينند، بسته مىشود. 6- هميشه زنده و شاداب غير از احكام قرآن و حلال و حرام آن كه ابدى است، خود اين كتاب ژرف و فصيح و متين نيز با گذشت زمان كهنه نمىشود و پيوسته معارف آن براى همه اقشار در همه زمانها درخشندگى و آموزندگى دارد. امام صادق عليه السلام در حديثى به رمز و راز اين جاودانگى و طراوت هميشگى در كلام خدا اشاره دارد. مردى از آن حضرت مىپرسد: چرا قرآن با نشر و درس و بررسى، تازهتر و شادابتر مىشود و هرگز كهنه نمىشود؟ امام صادق عليه السلام در پاسخ مىفرمايد: «لان الله تبارك و تعالى لم يجعله لزمان دون زمان ولالناس دون ناس فهو فى كل زمان جديد و عند كل قوم غض الى يوم القيامه» (8) ؛ براى اين كه خداى متعال آن را براى زمانى خاص يا مردمى خاص قرار نداده است. از اين رو قرآن در هر زمان تازه است و نزد هر قومى شاداب است تا روز قيامت. طراوت و تازگى قرآن براى همه و هميشه، به خاطر آن است كه معجزه جاويد پيامبر صلي الله عليه و آله و كلام الهى است و در هر عصرى پاسخگوى نيازهاى فكرى، هدايتى و اجتماعى مردم است. 7- حفظ، آموزش و عمل گرچه تلاوت قرآن و حفظ كردن آيات آن ثواب دارد و ارزشمند است، ولى تكليف مسلمانان در اين حد خلاصه نمىشود. حفظ كردن بايد همراه با عمل باشد و ياد دادن و ياد گرفتن به قصد اجراى فرمودههاى خداى متعال. حضرت صادق عليه السلام فرموده است: «الحافظ للقرآن، العامل به، مع السفره الكرام البرره» (9) ؛ كسى كه حافظ قرآن و عمل كننده به آن باشد، همراه با سفيران والامقام و نيكوكار الهى (فرشتگان مقرب) خواهد بود. ضرورت آموختن قرآن نيز در كلام آن حضرت مطرح است. مىفرمايد: «ينبغى للمؤمن ان لايموت حتى يتعلم القرآن او يكون فى تعلمه» (10)؛ سزاوار است كه مؤمن نميرد، تا آن كه قرآن را آموخته باشد، يا در حال و مسير فراگرفتن قرآن باشد. با اين حال، پاىبندى به احكام قرآن و عمل به آن در تعبير امامصادق عليه السلام چنين بيان شده است: «واحذر ان تقع من اقامتك حروفه فى اضاعه حدوده» (11) ؛ بپرهيز از اين كه در مسير اقامه حروف، به اضاعه حدود بيفتى. بسيارند آنان كه در شكل و ظاهر به قرآن مىپردازند و در وراى جلوههاى ظاهرى قرآنى، عمل به قرآن مطرح نيست. اين گونه برخورد تشريفاتى و مراسمى و شكلى با قرآن، در شان كلام الهى و منشور آسمانى نيست. 8- ادب و آداب تلاوت خواندن قرآن نيز آدابى دارد، هم آداب ظاهرى همچون مسواك، وضو، ترتيل، صوت خوش، رو به قبله بودن، حفظ احترام كلام الله و ... و هم آداب باطنى و حالتهاى روحى و توجه قلبى و عنايت به كلام خدا و پيدا كردن حالت خشوع و تذكر و تاثيرپذيرى از تلاوت، اين نكات در كلمات امام صادق عليه السلام بسيار بيان شده است. به برخى از اين رهنمودها اشاره مىشود: امام صادق عليه السلام مىفرمايد: هر گاه نزد تو قرآن تلاوت مىشود، بر تو لازم است گوش بدهى و سكوت و توجه داشته باشى: «اذا قرىء عندك القرآن وجب عليك الانصات و الاستماع» (12) ؛ اين همان نكته قرآنى است كه در آيه 204 سوره اعراف آمده است: "و اذا قرىء القرآن فاستمعوا له و انصتوا." و در سخن ديگرى به نقل از حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله مىفرمايد كه: «راه قرآن» را نظيف و پاكيزه كنيد. مىپرسند: راه قرآن چيست؟ مىفرمايد: دهاننتان. مىپرسند: چگونه؟ مىفرمايد: با مسواك. (13) در حديث ديگر، امام صادق عليه السلام فرموده است: كسى كه قرآن بخواند، ولى قلبش رقت پيدا نكند و در برابر خداوند خاضع نشود و در درون، حالت حزن و خشيت و هراس نيابد، شان و جايگاه والاى خدا را سبك شمرده است. بنگر كه كتاب پروردگارت را چگونه مىخوانى و با منشور خويش چه برخوردى دارى و اوامر و نواهى آن را چگونه پاسخ مىدهى و حدود و تكاليف آن را چگونه امتثال و فرمانبردارى مىكنى؟! در آيههاى وعد و وعيد، درنگ كن، در امثال و مواعظ قرآن انديشه كن. مبادا اقامه حروف و قرائت ظاهر، تو را در تباه ساختن حدود آن بيندازد!... (14) تلاوت با حزن و حالتى اندوهناك كه نشاندهنده تاثر روحى قارى از آيات كلام خداست، ادب ديگرى از آداب تلاوت است. امام صادق عليه السلام فرموده است: «ان القرآن نزل بالحزن فاقروه بالحزن»؛ قرآن با (15) حزن نازل شده است، شما هم، آن را حزين قرائت كنيد. 9- جوانان و قرآن موج مقدس و فراگير قرآنى كه در كشورمان وجود دارد و اين همه نوجوانان و جوانان را در جلسات ترتيل و قرائت و مسابقات حفظ و خواندن و مفاهيم آيات، بر گرد محور نورانى قرآن جذب كرده است، قابل ستايش و مايه شكر و سپاس است. انس با قرآن، دلهاى جوانان را روشن و زندگيهاشان را با صفا مىكند و عامل جذب آنان به پاكى و راه خدا مىشود. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: هر جوان مومنى كه قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او در مىآميزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگوار همراه مىسازد و قرآن روز قيامت نگهدارنده او (از دوزخ) خواهد بود: «من قرئى القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه، و جعله الله مع السفرهالكرام البرره و كان القرآن حجيزا عنه يومالقيامه.» (16) به خصوص، خانههايى كه نواى خوش قرآن از حنجرههاى داوودى از آنها به گوش مىرسد و صبح و شام، جوانان صاحبدل و روشن ضمير، همدم كتاب خدايىاند و لحظات خويش را با انس با قرآن سپرى مىكنند، مشمول رحمت خدا و هدايت قرآنى مىشوند. اين گونه خانههاى نورانى از تلاوت، در آسمانها تابان و فروزان است. امام صادق عليه السلام مىفرمايد: خانهاى كه يك فرد مسلمان در آن قرآن تلاوت مىكند، براى اهل آسمان نورانى ديده مىشود، همچنان كه مردم دنيا در آسمان ستاره درخشان را مىبينند. (17) 10 نكتههاى ديگر همچنان كه ياد شد، در درياى كلمات حضرت صادق عليه السلام گهرهاى فراوانى وجود دارد كه در باره قرآن كريم است. نقل آنها به طول مىانجامد. عصاره و خلاصهاى از آن مضامين را كه در برخى روايات ديگر آمده است، تقديم مىكنيم. امام صادق عليه السلام، قرآن را داراى آيات ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه مىداند و بهرهگيرى از قرآن را براى كسانى روا مىشمرد كه به اين نكات توجه داشته باشند وگرنه گمراه مىشوند و گمراه مىكنند. وى براى فراگيرى هر حرف از قرآن، پاداش ده حسنه بيان مىكند و مىفرمايد: قرآنى كه خوانده نمىشود و غبار بر آن مىنشيند، روز قيامت به درگاه خدا شكايت مىكند. تلاوت راستين را آن مىداند كه قرآن خوانان، وقتى به آيات بهشت و جهنم مىرسند، مىايستند و تامل مىكنند. اهلبيت عليهم السلام را وارثان كتاب خدا و برگزيدگان خلق مىشمرد و از اين خاندان به عنوان وجهالله، آيات، بينات و حدودالله ياد مىكند و ولايت ائمه را قطب و محور قرآن و همه كتب آسمانى معرفى مىكند و قرآن را «ثقل اكبر»مىنامد و آن را چراغ هدايت و فروغ تاريكى و حياتبخش قلب بينا و گشاينده چشم و دل مىشمارد. از ديدگاه آن حضرت، قرآن «معيار» و ملاك درستى و حقانيت هر حرف و حديث است و مىفرمايد: هر چه كه از ما براى شما نقل مىشود، در صورتى كه مخالف با قرآن باشد ما نگفتهايم و شما نپذيريد. او اهلبيت پيامبر صلي الله عليه و آله را خزانهداران علم الهى و بازگو كنندكان وحى خدا مىداند و از تفسير به راى نهى مىكند و از آن قارى كه كه به خاطر خودنمايى يا كسب درآمد، به قرائت مىپردازد، نكوهش مىكند. پايانبخش نوشته را حديثى از آن حضرت درباره فضيلت سوره فجر و دعوت به خواندن آن در نمازها تقديم مىشود. امام صادق عليه السلام مىفرمود: «اقروا سورة الفجر فى فرائضكم و نوافلكم، فانها سورة الحسين بن على من قراءها كان مع الحسين فى درجته من الجنه»؛ سوره فجر (18) را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانيد، چرا كه آن، سوره حسين بن على عليهماالسلام است. هر كس آن را بخواند، در بهشت همراه حسين عليه السلام و در رتبه و درجه او خواهد بود. «والفجر» كه سوگند خداى ازلى است روشنگر حقى است كه با آل على است اين سوره به گفته امام صادق عليه السلام مشهور به سوره حسين بن على عليه السلام است. (19) اميد است كه در سايه رهنمودهاى حضرت صادق عليه السلام، با چشمه وحى الهى آشناتر شويم و «قرآنى» بينديشيم و «قرآنى» زندگى كنيم. پىنوشتها: 1- بحارالانوار، ج 89، (بيروت)، ص107. 2- كافى، ج 2، ص599. 3- بحارالانوار، ج89، ص 81. 4- وسايل الشيعه، ج 4، ص849. 5- بحارالانوار، ج 95، ص 5. 6- الحياه، ج 2، ص116. 7- كافى، ج 2، ص 18. 8- بحارالانوار، ج 89، ص 15. 9- الحياه، ج 2، ص 152. 10- همان، ص 155. 11- بحارالانوار، ج 82، ص43. 12- وسائل الشيعه، ج 4، ص 861. 13- الحياه، ج 2، ص 158. 14- بحارالانوار، ج89، ص207. 15- وسائل الشيعه، ج 4، ص857. 16- الحياه، ج 2، ص 164. 17- كافى، ج 2، ص 610. 18- تفسير برهان، ج 4، ص457/ مجمع البيان، ج، 5، ص 481. 19- از جواد محدثى. منبع : WWWIMAMALINET.NET ؛ جواد ذوالجلالي [ جمعه ۱۳۸۶/۰۷/۲۰ ] [ 14:11 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |