منتخب تفاسیر أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
| ||
فاطمه (عليها السلام) در آيينه وحى حضرت فاطمه(س) در كنار على، حسن و حسينعليهم السلام مراد و مقصود خداوند از «اهلالبيت» در آيه تطهير مىباشد: «انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهلالبيت و يطهرّكم تطهيراً».1 بنابراين به مقتضاى آيه فوق فاطمه عليها السلام از «اهل بيت» محسوب مىشود و خداوند خواسته تا آنان را از هرگونه پليدى و آلودگى پاكيزه نمايد. فرزندان فاطمهعليها السلام پيشوايان معصوماند كه به امر الهى، عهدهدار هدايت بندگان خدا مىباشند. مفسّران گفتهاند: آيه شريفه «و جعلنا منهم ائمّة يهدون بأمرنا لمّا صبروا...»2 درباره فرزندان فاطمهعليها السلام نازل شده است.3 بعد از نزول آيه «... و آت ذوى القربى حقّه...»4 پيامبراكرمصلى الله عليه وآله وسلم فاطمهعليها السلام را فراخواند و فدك را به او بخشيد و فرمود: «بخشيدن فدك به فاطمهعليها السلام امرى الهى بود.»5 كوثر يك معناى جامع و وسيع دارد و آن «خير كثير و فراوان» است و مصاديق آن زياد است. اما بسيارى از بزرگان علماى شيعه و اهلسنّت، يكى از روشنترين مصاديق آن را وجود مبارك فاطمه زهراعليها السلام دانستهاند. در شأن نزول سوره كوثر آمده است: مشركان پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم را متّهم كردند كه فاقد نسل است. قرآن ضمن نفى سخن آنها، مىگويد: «انا اعطيناک الکوثر» از اين تعبير استفاده مىشود كه اين خير كثير همان فاطمه زهراعليها السلام است. نسل و ذريّه پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم به وسيله همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت؛ نسلى كه علاوه بر اينكه فرزندان جسمانى پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم بودند، آيين و ارزشهاى اسلام را حفظ كردند.مفسّران يادآور شدهاند: اينكه اين سوره خبر مىدهد كه پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم بىفرزند نخواهد بود و نسل و دودمان او فراوان در جهان وجود خواهد داشت، يكى از جهتهاى اعجاز قرآن محسوب مىشود.6 پيامبراكرمصلى الله عليه وآله وسلم به مدّت شش ماه و به قولى نه ماه، هرگاه براى خواندن نماز صبح به مسجد مىرفت، در كنار خانه فاطمه و علىعليهما السلام توقّف مىكرد و مىفرمود: الصّلاة اهل البيت « انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهلالبيت و يطهّركم تطهيراً»7 بدين ترتيب، فاطمهعليها السلام كه از اهل بيت پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم محسوب مىشود، براى اقامه نماز كه مظهر عبوديت و بندگى خداوند است، مورد خطاب لطفآميز پيامبرگرامى قرار مىگيرد. در ذيل آيه شريفه «اللّه نورالسّموات والأرض مثل نوره كمشكوة...»8 روايت شده است: «مراد از مشكوة، حضرت فاطمهعليها السلام است.» بنابراين نور خداوند به وجود مقدّس آن حضرت تشبيه شده است. رواياتى از امام صادقعليه السلام و ديگر امامان نقل شده است كه به حسب آنها، «ليلة» در سوره «قدر» به حضرت فاطمهعليها السلام تأويل شده است و در آن روايات، «قدر» به معناى خدا دانسته شد و لذا گفتهاند: «هر كس فاطمه را آن چنان كه حقّ اوست، بشناسد، در حقيقت «ليلةالقدر» را درك كرده است.»9 در روايتى عبارت «فى زجاجة كانّها كوكب درّى...»10 به وجود بزرگوار صدّيقه كبرى فاطمه زهراعليها السلام تأويل شده و به حسب آن روايت، ايشان مانند ستارهاى درخشان در ميان بانوان جهان است.11 به همين جهت است كه وقتى شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم پرسيد كه: مريم با فضيلتتر است يا فاطمه؟ آن حضرت نخست در پاسخ سكوت نمود تا آنكه آن شخص بار ديگر سؤال كرد: يا رسول اللّه! فاطمه افضل است يا مريم؟ پيامبرگرامى در پاسخ فرمود: «فاطمه در دنيا و آخرت بافضيلتتر است.» و در روايتى نيز آمده است كه: «برترين زنان جهان چهار تن هستند: آسيه، مريم، خديجه و فاطمهعليهم السلام، اما فاطمه برترين آنهاست.» و در روايتى ديگر آمده است: «مريم برگزيده زنان عصر خود، اما فاطمه برگزيده زنان همه زمانها است.» همه مفسّرانى كه آيه «فمن حاجّك فيه من بعد ماجاءك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم نسائنا و نساءكم...»12 را مورد تفسير قرار دادهاند، تصريح يا اشاره نمودهاند به اينكه مراد از «نسائنا» حضرت فاطمهعليها السلام است. در سوره «انسان» كه در شأن فاطمه، امام على، امام حسن و امام حسينعليهم السلام نازل شده است، آن حضرت به عنوان يكى از «ابرار» معرّفى شده و مورد تمجيد قرارگرفته است. «انّ الأبرار يشربون من كأس كان مزاجها كافورا»13 فاطمهعليها السلام، فرزندان و شيعيان او از وحشت روز قيامت در امان مىباشند و در بهشت آنچه از خدا بخواهند، بدان نائل مىشوند و براى هميشه در بهشت ماندگارند. «لايحزنهم الفزع الأكبر و هم فيما اشتهت انفسهم خالدون»14 فاطمهاى كه قرآنكريم از وى سخن مىگويد، انسانى برخوردار از صبر جميل و تحسينانگيز است. از نظر قرآن صبر فاطمهعليها السلام شايسته پاداش نعمتهاى بهشتى است، نعمتهايى كه ابدى و سرمدى هستند: «... و جزاهم بما صبروا جنّة و حريرا...»15 از نظر قرآن، حضرت زهراعليها السلام كسى است كه نسبت به عهد الهى وفادار است: «يوفون بالنّذر»16 مفسّران بر اين نكته تأكيد دارند كه عبارت «يطعمون الطّعام على حبّه»17 برخصلت پسنديده ايثار حضرت زهراعليها السلام توجّه و اشاره دارد. در روايات آمده است كه نماز حضرت فاطمهعليها السلام چهار ركعت است و در ركعت اوّل و دوم آن 50 بار سوره «قل هواللّه احد» خوانده مىشود. به اين نماز، نماز «اوّابين» (نماز بسيار توبه كنندگان) نيز گفته مىشود.18 حضرت امام محمّد باقرعليه السلام فرموده است: «تسبيح فاطمهعليها السلام» از جمله «ذكر كثير» خداوند است؛ چنانكه خداوند مىفرمايد: «يا ايّها الّذين آمنوا اذكروا اللّه ذكراً كثيراً»19 خداى متعال محبّت فاطمهعليها السلام را عوض مزد همه تلاشهاى پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم در امر رسالت قرار داده است و تأكيد نموده كه اين محبّت خواسته خدا و پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم است. لذا در حديثى آمده است كه وقتى آيه «قل لا اسئلكم عليه اجراً الاّ المودّة فى القربى» نازل شد، عدهاى پرسيدند: يا رسول اللّه! «قُربى» چه كسانىاند كه محبّت آنها بر ما واجب است؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «فاطمهعليها السلام و فرزندان او.»20 روايت شده است: مراد از آيه «التى احصنت فرجها...»21 حضرت زهراعليها السلام است. زمانى پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم نزد دخترش فاطمهعليها السلام آمد و بر تن او لباسى بافته از پشم شتر بود كه بسيار مشقّتآميز بود و در آن حال سرگرم آسياب كردن گندم بود. پيامبرصلى الله عليه وآله وسلم با مشاهده اين صحنه، گريست و فرمود: «اى فاطمه! سختى و تلخى دنيا را در ازاى نعمتهاى بزرگ آخرت تحمّل مىكنى.»، در اين وقت اين آيه نازل شد: «ولسوف يعطيك ربّك فترضى»؛22 و البته به زودى پروردگارت آنقدر به تو از نعمتهاى بهشتى عطا مىكند كه خشنود شوى.23 1. احزاب / 33. 2. سجده / 24. 3. شواهد التنزيل، حاكم حسكانى، ص 583؛ ذيل آيه. 4. اسراء / 23. 5. تفسيرفرات كوفى، ص 118 و 119. 6. تفسير نمونه، ج 27، ذيل سوره كوثر. 7. احزاب / 33. 8. تفسير نمونه، ج 27، ذيل سوره كوثر. 9. تفسير قمى، ج 1، ص 103. 10. نور / 35. 11. همان. 12. آل عمران / 63. 13. دهر / 5. 14. انبياء / 103. 15. دهر / 13. 16. همان / 7. 17. همان / 9. 18. تفسير عياشى، ج 2، ص 286. 19. احزاب / 41؛ تفسير عياشى، ج 1، ص 68. 20. شواهد التنزيل، ج 1، ص 193. 21. انبياء / 91. 22. ضُحى / 5. 23. شواهد التنزيل، ج 2، ص 444. احمد خيرخواه [ شنبه ۱۳۸۵/۱۰/۱۶ ] [ 17:55 ] [ سعید ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |