منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


 

۱. آمادگی نظامی سلیمان علیه السلام، با تربیت اسبهای نفیس و تیزرو:
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ... إِذْ عُرِضَ عَلَیْهِ بِالْعَشِیِّ الصّٰافِنٰاتُ الْجِیٰادُ فَقٰالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ... رُدُّوهٰا عَلَیَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنٰاقِ. [ بر اساس این احتمال که ضمیر در«ردّوها»به«الصّافنات الجیاد»برگردد.] ص (۳۸) ۳۰ -\۳۳

۲. اتمام حجّت سلیمان علیه السلام بر مردم دوران خویش:
إِنّٰا أَوْحَیْنٰا إِلَیْکَ کَمٰا أَوْحَیْنٰا إِلیٰ... وَ سُلَیْمٰانَ...
رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ لِئَلاّٰ یَکُونَ لِلنّٰاسِ عَلَی اللّٰهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ.... نساء (۴) ۱۶۳ و ۱۶۵
احسان سلیمان علیه السلام

۳. اختیارات وسیع و همه جانبۀ سلیمان علیه السلام، برای تصرّف در ملک وسیع خویش:
وَ وَرِثَ سُلَیْمٰانُ دٰاوُدَ وَ قٰالَ یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ عُلِّمْنٰا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینٰا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ. نمل (۲۷) ۱۶
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَالشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ
وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ هٰذٰا عَطٰاؤُنٰا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسٰابٍ. ص (۳۸) ۳۴ -\۳۹

۴. سلیمان علیه السلام، وارث امکانات و داراییهای داود علیه السلام:
وَ وَرِثَ سُلَیْمٰانُ دٰاوُدَ... نمل (۲۷) ۱۶

۵. سلیمان علیه السلام، وارث علوم و مقامات داود علیه السلام:
وَ وَرِثَ سُلَیْمٰانُ دٰاوُدَ وَ قٰالَ یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ عُلِّمْنٰا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینٰا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ.[بنا بر این احتمال که مقصود از«ارث»، مقامات معنوی باشد. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۳۳۴) ] نمل (۲۷) ۱۶

۶. طلب آمرزش سلیمان علیه السلام از پروردگار، در پی آزمایش الهی از وی:
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ... وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی... ص (۳۸) ۳۰ و ۳۴ و ۳۵

۷. اطاعت باد، از سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ عٰاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلیٰ الْأَرْضِ الَّتِی بٰارَکْنٰا فِیهٰا.... انبیاء (۲۱) ۸۱
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ. ص (۳۸) ۳۴ و ۳۶ -\۳۸

۸. اطاعت جنّیان، از سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنٰا نُذِقْهُ مِنْ عَذٰابِ السَّعِیرِ یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ مَحٰارِیبَ وَ تَمٰاثِیلَ وَ جِفٰانٍ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳

۹. اطاعت شیاطین، از سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ عٰاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ...
وَ مِنَ الشَّیٰاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَ یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذٰلِکَ.... انبیاء (۲۱) ۸۱ و ۸۲
فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ. ص (۳۸) ۳۶ -\۳۸

۱۰. اطاعت کنندگان از سلیمان، سپاهیانی از جنّیان، انسانها و پرندگان:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ. نمل (۲۷) ۱۷

۱۱. الهام حکم و داوری از جانب خداوند به سلیمان علیه السلام، دربارۀ خسارت مزرعه به واسطۀ گوسفندان:
وَ دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ إِذْ یَحْکُمٰانِ فِی الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِیهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ کُنّٰا لِحُکْمِهِمْ شٰاهِدِینَ
فَفَهَّمْنٰاهٰا سُلَیْمٰانَ وَ کُلاًّ آتَیْنٰا حُکْماً وَ عِلْماً.... انبیاء (۲۱) ۷۸ و ۷۹

۱۲. آزمایش سلیمان علیه السلام از جانب خدا، با افکندن جسم بیجانی از یک انسان بر تخت او:
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ. ص (۳۸) ۳۴

۱۳. و ۱۴. به دلیل تکراری بودن نیامد

۱۵. امتحان سلیمان علیه السلام از سوی بلقیس، با ارسال هدایا:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ... وَ إِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّةٍ فَنٰاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ. نمل (۲۷) ۳۰ و ۳۵ [هدف بلقیس از ارسال هدیه برای آزمایش سلیمان علیه السلام این بود که اگر هدیه را قبول کرد معلوم می‌شود پادشاه است و اگر ردّ کرد پیامبر است. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۳۴۵؛ روح المعانی، ج ۱۱، جزء ۱۹، ص ۲۹۶) ]

۱۶. امتحان سلیمان علیه السلام از سوی خداوند، با اعطای قدرت و علم به او:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ... قٰالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتٰابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّٰا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قٰالَ هٰذٰا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ.... نمل (۲۷) ۳۰ و ۴۰
ص: ۲۸۶

۱۷. امتیاز سلیمان علیه السلام از دیگر انبیای الهی، در بهره مندی از قدرت و حکومتی بی نظیر:
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ... قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ. ص (۳۸) ۳۴ و ۳۵ و ۳۶

۱۸. مسخّر بودن باد برای سلیمان علیه السلام، از خصوصیّات حکومت ممتاز او:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ عٰاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلیٰ الْأَرْضِ الَّتِی بٰارَکْنٰا فِیهٰا وَ کُنّٰا بِکُلِّ شَیْءٍ عٰالِمِینَ. انبیاء (۲۱) ۸۱
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنٰا نُذِقْهُ مِنْ عَذٰابِ السَّعِیرِ. سبأ (۳۴) ۱۲
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ... قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ. ص (۳۸) ۳۴ -\۳۶

۱۹. رام و در اختیار بودن جنّیان و شیاطین برای سلیمان علیه السلام، از امتیازات حکومتی وی:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ عٰاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلیٰ الْأَرْضِ الَّتِی بٰارَکْنٰا فِیهٰا وَ کُنّٰا بِکُلِّ شَیْءٍ عٰالِمِینَ وَ مِنَ الشَّیٰاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَ یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذٰلِکَ وَ کُنّٰا لَهُمْ حٰافِظِینَ.
انبیاء (۲۱) ۸۱ و ۸۲
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنٰا نُذِقْهُ مِنْ عَذٰابِ السَّعِیرِ یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ مَحٰارِیبَ وَ تَمٰاثِیلَ وَ جِفٰانٍ کَالْجَوٰابِ وَ قُدُورٍ رٰاسِیٰاتٍ اعْمَلُوا آلَ دٰاوُدَ شُکْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبٰادِیَ الشَّکُورُ. سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ... قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی...
فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَالشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ. ص (۳۸) ۳۴ -\۳۸

۲۰. بهره مندی سلیمان علیه السلام از امکانات و مواهب بی حساب الهی:
وَ وَرِثَ سُلَیْمٰانُ دٰاوُدَ وَ قٰالَ یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ عُلِّمْنٰا مَنْطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینٰا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ. نمل (۲۷) ۱۶
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ هٰذٰا عَطٰاؤُنٰا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسٰابٍ. [گفته شده: «فامنُن أو أمسک بغیر حساب»یعنی سلیمان علیه السلام آزاد است به هر کس بخواهد عطا کند یا منع کند و هیچ گونه حسابرسی در قیامت نخواهد داشت. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۷۴۴؛ الکشاف، ج ۴، ص۹۶۱] ص (۳۸) ۳۴ -\۳۹

۲۱. بهره مندی سلیمان علیه السلام از سپاهیانی همچون جنّ و انس و پرندگان:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ. نمل (۲۷) ۱۷

۲۳. پیشنهاد امداد مالی به سلیمان علیه السلام، موجب ناخشنودی آن حضرت:
وَ إِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّةٍ فَنٰاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ
فَلَمّٰا جٰاءَ سُلَیْمٰانَ قٰالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمٰالٍ فَمٰا آتٰانِیَ اللّٰهُ خَیْرٌ مِمّٰا آتٰاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ. نمل (۲۷) ۳۵ و ۳۶

۲۵. امداد گروهی از شیاطین، در امر بنّایی و غوّاصی به سلیمان علیه السلام:
وَ مِنَ الشَّیٰاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَ یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذٰلِکَ وَ کُنّٰا لَهُمْ حٰافِظِینَ. انبیاء (۲۱) ۸۲
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ... قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی...
فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ... وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ. ص (۳۸) ۳۴ - \۳۷

۲۸. انابۀ سلیمان علیه السلام به درگاه ربوبی، سبب برخورداری وی از ولایت تکوینی:
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ وَالشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ وَآخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ. ص (۳۸) ۳۴ -\۳۸

۳۰. برج سازی جنّیان، برای سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ... یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ مَحٰارِیبَ... [ بنا بر اینکه مقصود از«محاریب»، قصرها [برجها]باشد. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۵۹۸؛ روح المعانی، ج ۱۲، جزء ۲۲، ص ۱۷۲)]
سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳

۳۵. تأسّف سلیمان علیه السلام از فوت شدن نمازش، بر اثر پرداختن به بازدید از اسبان جهاد:
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ
إِذْ عُرِضَ عَلَیْهِ بِالْعَشِیِّ الصّٰافِنٰاتُ الْجِیٰادُ
فَقٰالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ عَنْ ذِکْرِ رَبِّی حَتّٰی تَوٰارَتْ بِالْحِجٰابِ. [گفته شده: مقصود از«ذکر ربّی»نماز است. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۷۴۰؛ روح المعانی، ج ۱۳، جزء ۲۳، ص ۲۸۲)] ص (۳۸) ۳۰ - \۳۲

۳۶. دعوت به توحید و مبارزه با شرک و سرکشی، محور تبلیغ سلیمان علیه السلام:
۳۷. تبلیغ و ارشاد ملکۀ سبأ و درباریان وی، از سوی سلیمان علیه السلام:
اِذْهَبْ بِکِتٰابِی هٰذٰا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مٰا ذٰا یَرْجِعُونَ
أَلاّٰ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ
فَلَمّٰا جٰاءَتْ قِیلَ أَ هٰکَذٰا عَرْشُکِ قٰالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهٰا وَ کُنّٰا مُسْلِمِینَ
قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ فَلَمّٰا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ کَشَفَتْ عَنْ سٰاقَیْهٰا قٰالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوٰارِیرَ قٰالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمٰانَ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ.
نمل (۲۷) ۲۸ و ۳۱ و ۴۲ و ۴۴

۴۵. تهدید و هشدار سلیمان علیه السلام به دربار سبأ، دربارۀ پیامدهای جنگ (تبعید، آوارگی و ذلّت):
۴۶. سلیمان علیه السلام، تهدیدکنندۀ بلقیس به فرستادن سپاهی عظیم به طرف سبأ:
فَلَمّٰا جٰاءَ سُلَیْمٰانَ... اِرْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لاٰ قِبَلَ لَهُمْ بِهٰا وَ لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهٰا أَذِلَّةً وَ هُمْ صٰاغِرُونَ. نمل (۲۷) ۳۶ و ۳۷

۴۷. تهدید هدهد به قتل یا عذاب سخت، از جانب سلیمان علیه السلام:
وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقٰالَ مٰا لِیَ لاٰ أَرَی الْهُدْهُدَ أَمْ کٰانَ مِنَ الْغٰائِبِینَ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذٰاباً شَدِیداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطٰانٍ مُبِینٍ.
نمل (۲۷) ۲۰ و ۲۱

۴۸. اتّهام سحر و کفر به سلیمان علیه السلام، از طرف یهود:
۴۹. دفاع و رفع اتّهام سحر و کفر از سلیمان علیه السلام، از ناحیۀ خداوند:
... وَ مٰا کَفَرَ سُلَیْمٰانُ وَ لٰکِنَّ الشَّیٰاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النّٰاسَ السِّحْرَ.... بقره (۲) ۱۰۲

۵۱. اطّلاع ملکۀ سبأ از حقّانیّت سلیمان علیه السلام قبل از مشاهدۀ او:
فَلَمّٰا جٰاءَتْ قِیلَ أَ هٰکَذٰا عَرْشُکِ قٰالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهٰا وَ کُنّٰا مُسْلِمِینَ.
نمل (۲۷) ۴۲

۵۳. قاطعیّت سلیمان علیه السلام، در تنبیه تخلّفات افراد تحت امرش:
وَ وَرِثَ سُلَیْمٰانُ دٰاوُدَ... وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقٰالَ مٰا لِیَ لاٰ أَرَی الْهُدْهُدَ أَمْ کٰانَ مِنَ الْغٰائِبِینَ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذٰاباً شَدِیداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطٰانٍ مُبِینٍ. نمل (۲۷) ۱۶ و ۲۰ و ۲۱

۵۵. حضور افراد عالم به معارف الهی، در حکومت و دربار سلیمان علیه السلام:
فَلَمّٰا جٰاءَ سُلَیْمٰانَ... قٰالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتٰابِ أَنَا آتِیکَ..نمل (۲۷) ۳۶ و ۴۰ .[مقصود از«الکتاب»کتب آسمانی یا لوح محفوظ است. (المیزان، ج ۱۵، ص ۳۶۳؛ روح المعانی، ج ۱۱، جزء ۱۹، ص ۳۰۴)]

۵۷. گستردگی قلمرو حکومتی سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنٰا نُذِقْهُ مِنْ عَذٰابِ السَّعِیرِ. سبأ (۳۴) ۱۲

۵۹. اسارت و دربند بودن گروهی از شیاطین جنّی، در حکومت سلیمان علیه السلام:
فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ... وَ الشَّیٰاطِینَ...
وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ. ص (۳۸) ۳۶ -\۳۸

۶۲. خندۀ سلیمان علیه السلام از سخن مورچه:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ... حَتّٰی إِذٰا أَتَوْا عَلیٰ وٰادِ النَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ یٰا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاکِنَکُمْ لاٰ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ یَشْعُرُونَ فَتَبَسَّمَ ضٰاحِکاً مِنْ قَوْلِهٰا....
نمل (۲۷) ۱۷ -\۱۹

۶۸. اجابت دعای سلیمان علیه السلام برای دستیابی به حکومت بی همتا، از سوی خداوند:
وَ لَقَدْ فَتَنّٰا سُلَیْمٰانَ وَ أَلْقَیْنٰا عَلیٰ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنٰابَ
قٰالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ هَبْ لِی مُلْکاً لاٰ یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهّٰابُ
فَسَخَّرْنٰا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخٰاءً حَیْثُ أَصٰابَ
وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ
وَ آخَرِینَ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفٰادِ
هٰذٰا عَطٰاؤُنٰا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِکْ بِغَیْرِ حِسٰابٍ. ص (۳۸) ۳۴ -\۳۹

۷۱. سلیمان علیه السلام، دعوت کنندۀ حکومت سبأ به تسلیم در برابر خود:
وَ لَقَدْ آتَیْنٰا دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ عِلْماً...
... وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ قٰالَتْ یٰا أَیُّهَا الْمَلَأُ إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتٰابٌ کَرِیمٌ إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ أَلاّٰ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ.
نمل (۲۷) ۱۵ و ۲۲ و ۲۹ -\۳۱

۷۹. جلوگیری از پراکندگی و اختلاط سپاهیان سلیمان علیه السلام:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ
وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ. [۱] نمل (۲۷) ۱۷
[۱]: کلمۀ«یوزعون»از مادّۀ«وزع»به معنای منع می‌باشد (مفردات، ص ۸۶۸، «وزع») و معنای آن چنین است: سپاهیان سلیمان علیه السلام که از جنّ و انس و طیور بودند، گردآوری می‌شدند و از اینکه متفرّق شوند و یا مخلوط گردند جلوگیری می‌شد. (المیزان، ج ۱۵، ص ۳۵۲؛ روح المعانی، ج ۱۱، جزء ۱۹، ص ۲۶۰)

۸۳. مسافت طی شده به وسیلۀ سلیمان علیه السلام با باد در یک روز، برابر با مسافت طی شده در دو ماه از سوی دیگران با وسایل عادی:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ.... سبأ (۳۴) ۱۲

۹۰. حرکت سلیمان علیه السلام با تندباد، به سوی سرزمین با برکت شام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ عٰاصِفَةً تَجْرِی بِأَمْرِهِ إِلیٰ الْأَرْضِ الَّتِی بٰارَکْنٰا فِیهٰا وَ کُنّٰا بِکُلِّ شَیْءٍ عٰالِمِینَ. [۱] انبیاء (۲۱) ۸۱
[۱]:مقصود از«إلی الأرض الّتی بارکنا»ارض شام است. (مجمع البیان، ج ۷ -\۸، ص ۹۳؛ روح المعانی، ج ۱۰، جزء ۱۷، ص ۱۱۶)

۹۴. سلیمان علیه السلام، تهدیدکنندۀ بلقیس، جهت فرستادن سپاهی عظیم به سوی سبأ:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ... اِرْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لاٰ قِبَلَ لَهُمْ بِهٰا وَ لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهٰا أَذِلَّةً وَ هُمْ صٰاغِرُونَ. نمل (۲۷) ۳۰ و ۳۷

۹۵. امتناع سلیمان علیه السلام از پذیرش هدیۀ ملکۀ سبأ، نشانۀ حقّانیّت و راستگویی او در امر رسالت خویش:
وَ إِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّةٍ فَنٰاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ فَلَمّٰا جٰاءَ سُلَیْمٰانَ قٰالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمٰالٍ فَمٰا آتٰانِیَ اللّٰهُ خَیْرٌ مِمّٰا آتٰاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ. نمل (۲۷) ۳۵ و ۳۶

۹۶. اطّلاع بلقیس از حقّانیّت سلیمان علیه السلام قبل از مشاهدۀ او:
فَلَمّٰا جٰاءَتْ قِیلَ أَ هٰکَذٰا عَرْشُکِ قٰالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَ أُوتِینَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهٰا وَ کُنّٰا مُسْلِمِینَ.
نمل (۲۷) ۴۲

۱۰۳. مملکت سبأ، دارای نیروی دفاعی و امکانات جنگی در دوران سلیمان علیه السلام:
فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقٰالَ أَحَطْتُ بِمٰا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ
قٰالُوا نَحْنُ أُولُوا قُوَّةٍ وَ أُولُوا بَأْسٍ شَدِیدٍ وَ الْأَمْرُ إِلَیْکِ فَانْظُرِی مٰا ذٰا تَأْمُرِینَ. نمل (۲۷) ۲۲ و ۳۳

۱۰۷. کار کردن برخی از شیطانها، برای سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... وَ مِنَ الشَّیٰاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَ یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذٰلِکَ....
انبیاء (۲۱) ۸۱ و ۸۲

۱۰۸. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله موظّف به اسوه قرار دادن سلیمان علیه السلام در امر هدایت الهی:
... وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ... أُولٰئِکَ الَّذِینَ هَدَی اللّٰهُ فَبِهُدٰاهُمُ اقْتَدِهْ....
انعام (۶) ۸۴ و ۹۰

۱۱۰. درک سلیمان علیه السلام از زبان مورچه:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ... حَتّٰی إِذٰا أَتَوْا عَلیٰ وٰادِ النَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ یٰا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاکِنَکُمْ لاٰ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ یَشْعُرُونَ فَتَبَسَّمَ ضٰاحِکاً مِنْ قَوْلِهٰا....
نمل (۲۷) ۱۷ -\۱۹

۱۱۲. دعوت مورچه ای، از سایر مورچگان، مبنی بر پناه بردن به مسکن خود جهت در امان بودن از پایمال شدن در زیر پای سپاه سلیمان علیه السلام:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
حَتّٰی إِذٰا أَتَوْا عَلیٰ وٰادِ النَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ یٰا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاکِنَکُمْ لاٰ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ یَشْعُرُونَ. نمل (۲۷) ۱۷ و ۱۸
۱۱۳. ترس مورچگان از غفلت سلیمان علیه السلام و سپاهیانش و پایمال شدن در زیر پای شان:
وَ حُشِرَ لِسُلَیْمٰانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
حَتّٰی إِذٰا أَتَوْا عَلیٰ وٰادِ النَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ یٰا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاکِنَکُمْ لاٰ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ یَشْعُرُونَ. نمل (۲۷) ۱۷ و ۱۸

۱۱۵. تهدید هدهد به کشته شدن و یا عذاب سخت به فرمان سلیمان علیه السلام:
وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقٰالَ مٰا لِیَ لاٰ أَرَی الْهُدْهُدَ أَمْ کٰانَ مِنَ الْغٰائِبِینَ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذٰاباً شَدِیداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَیَأْتِیَنِّی بِسُلْطٰانٍ مُبِینٍ.
نمل (۲۷) ۲۰ و ۲۱

۱۱۷. گزارش هدهد از فرمانروایی یک زن، بر کشور سبأ برای سلیمان علیه السلام:
وَ تَفَقَّدَ الطَّیْرَ فَقٰالَ مٰا لِیَ لاٰ أَرَی الْهُدْهُدَ أَمْ کٰانَ مِنَ الْغٰائِبِینَ فَمَکَثَ غَیْرَ بَعِیدٍ فَقٰالَ أَحَطْتُ بِمٰا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَهٰا عَرْشٌ عَظِیمٌ. نمل (۲۷) ۲۰ و ۲۲ و ۲۳

۱۱۹. سلیمان علیه السلام، درصدد بررسی ادّعاهای هدهد، دربارۀ سرزمین سبأ:
............قٰالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْکٰاذِبِینَ. نمل (۲۷) ۲۰ -\۲۲ و ۲۷

۱۲۰. مأموریّت هدهد برای بردن نامۀ سلیمان علیه السلام به سرزمین سبأ و گزارش عکس العمل آنان:
إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَهٰا عَرْشٌ عَظِیمٌ اِذْهَبْ بِکِتٰابِی هٰذٰا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مٰا ذٰا یَرْجِعُونَ. نمل (۲۷) ۲۳ و ۲۸

۱۲۶. سلیمان علیه السلام در صدد از میان بردن حاکمیّت کفر و شرک:
... وَ جِئْتُکَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یَقِینٍ إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَهٰا عَرْشٌ عَظِیمٌ وَجَدْتُهٰا وَ قَوْمَهٰا یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللّٰهِ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطٰانُ أَعْمٰالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لاٰ یَهْتَدُونَ إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ أَلاّٰ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ.
نمل (۲۷) ۲۲ -\۲۴ و ۳۰ و ۳۱

۱۲۸. فراهم بودن امکانات ذوب مس برای سلیمان علیه السلام، از جانب خداوند:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ....
سبأ (۳۴) ۱۲

۱۳۰. ساخته شدن دیگهای بزرگ ثابت، به وسیلۀ جنّیان برای سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ...
وَ قُدُورٍ رٰاسِیٰاتٍ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳

۱۳۲. صنعت ساختمان سازی در دوران سلیمان علیه السلام، به وسیلۀ جنّیان:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ غُدُوُّهٰا شَهْرٌ وَ رَوٰاحُهٰا شَهْرٌ وَ أَسَلْنٰا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ... یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ مَحٰارِیبَ وَ تَمٰاثِیلَ وَ جِفٰانٍ کَالْجَوٰابِ وَ قُدُورٍ رٰاسِیٰاتٍ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ
وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ.... ص (۳۸) ۳۰ و ۳۷

۱۳۳. صنعت شیشه گری، در دوران سلیمان علیه السلام:
... قٰالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوٰارِیرَ.... نمل (۲۷) ۴۴

۱۳۴. ساختن مجسّمه به وسیلۀ جنّیان، در دوران سلیمان علیه السلام:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ... یَعْمَلُونَ لَهُ مٰا یَشٰاءُ مِنْ مَحٰارِیبَ وَ تَمٰاثِیلَ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۳

۱۳۵. تکیه داشتن سلیمان علیه السلام بر عصای خود، مدّتی پس از مرگ:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... فَلَمّٰا قَضَیْنٰا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مٰا دَلَّهُمْ عَلیٰ مَوْتِهِ إِلاّٰ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنْسَأَتَهُ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۴

۱۳۶. خورده شدن عصای سلیمان علیه السلام به وسیلۀ موریانه، پس از مرگ او:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... فَلَمّٰا قَضَیْنٰا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مٰا دَلَّهُمْ عَلیٰ مَوْتِهِ إِلاّٰ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنْسَأَتَهُ.... سبأ (۳۴) ۱۲ و ۱۴

۱۳۷. سان دیدن سلیمان علیه السلام از اسبها و علاقۀ شدید او به آنها، مایۀ فراموشی خدا و غفلت از یاد او:
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ
إِذْ عُرِضَ عَلَیْهِ بِالْعَشِیِّ الصّٰافِنٰاتُ الْجِیٰادُ
فَقٰالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ عَنْ ذِکْرِ رَبِّی حَتّٰی تَوٰارَتْ بِالْحِجٰابِ رُدُّوهٰا عَلَیَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنٰاقِ. ص (۳۸) ۳۰ -\۳۳

۱۳۸. غوّاصی شیاطین برای سلیمان علیه السلام در دریا:
وَ لِسُلَیْمٰانَ الرِّیحَ... وَ مِنَ الشَّیٰاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ... انبیاء (۲۱) ۸۱ و ۸۲
وَ الشَّیٰاطِینَ کُلَّ بَنّٰاءٍ وَ غَوّٰاصٍ. ص (۳۸) ۳۷

۱۴۲. سلیمان علیه السلام، از الگوهای هدایت:
... وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ... أُولٰئِکَ الَّذِینَ هَدَی اللّٰهُ فَبِهُدٰاهُمُ اقْتَدِهْ....
انعام (۶) ۸۴ و ۹۰

۱۴۶. اعطای فضیلت و برتری سلیمان علیه السلام بر جهانیان از سوی خدا:
... وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ... وَ کلاًّ فَضَّلْنٰا عَلَی الْعٰالَمِینَ. انعام (۶) ۸۴ و ۸۶
وَ لَقَدْ آتَیْنٰا دٰاوُدَ وَ سُلَیْمٰانَ عِلْماً وَ قٰالاَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی فَضَّلَنٰا عَلیٰ کَثِیرٍ مِنْ عِبٰادِهِ الْمُؤْمِنِینَ.
نمل (۲۷) ۱۵

۱۸۱. جلوۀ صحن بلورین کاخ سلیمان علیه السلام به شکل آبگیر در نگاه بلقیس، سبب عریان ساختن ساق پا از سوی او:
إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَهٰا عَرْشٌ عَظِیمٌ
قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ فَلَمّٰا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَ کَشَفَتْ عَنْ سٰاقَیْهٰا قٰالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوٰارِیرَ قٰالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمٰانَ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ. نمل (۲۷) ۲۳ و ۴۴

۱۸۳. انتقال تخت بلقیس به قصر سلیمان علیه السلام (از یمن تا فلسطین) در یک چشم به هم زدن و به صورت خارق العاده، به وسیلۀ آصف برخیا:
حَتّٰی إِذٰا أَتَوْا عَلیٰ وٰادِ النَّمْلِ قٰالَتْ نَمْلَةٌ یٰا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسٰاکِنَکُمْ لاٰ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمٰانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لاٰ یَشْعُرُونَ
إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِکُهُمْ وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَهٰا عَرْشٌ عَظِیمٌ
قٰالَ یٰا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهٰا قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ
قٰالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتٰابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّٰا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قٰالَ هٰذٰا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّمٰا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ. نمل (۲۷) ۱۸ و ۲۳ و ۳۸ و ۴۰

۱۸۵. خط و فنّ کتابت، در دوران سلیمان علیه السلام:
اِذْهَبْ بِکِتٰابِی هٰذٰا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ.... نمل (۲۷) ۲۸

۱۸۸. معجزۀ بازگشت خورشید، پس از غروب آن برای سلیمان علیه السلام:
وَ وَهَبْنٰا لِدٰاوُدَ سُلَیْمٰانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوّٰابٌ
فَقٰالَ إِنِّی أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَیْرِ عَنْ ذِکْرِ رَبِّی حَتّٰی تَوٰارَتْ بِالْحِجٰابِ رُدُّوهٰا عَلَیَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْنٰاقِ. ص (۳۸) ۳۰ و ۳۲ و ۳۳

۱۹۶. گران سنگی نامۀ سلیمان علیه السلام و پیام آن، در نظر ملکۀ سبأ:
قٰالَتْ یٰا أَیُّهَا الْمَلَأُ إِنِّی أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتٰابٌ کَرِیمٌ.
نمل (۲۷) ۲۹

۱۹۷. نامۀ سلیمان علیه السلام، پیامدار رحمت و قدرت:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ أَلاّٰ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ.
نمل (۲۷) ۳۰ و ۳۱

۱۹۸. آغاز نامۀ سلیمان علیه السلام با بسم اللّه الرّحمن الرّحیم:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ. نمل (۲۷) ۳۰

۱۹۹. هدف سلیمان علیه السلام از نوشتن نامه به دربار سبأ، ایفای رسالت الهی، نه رسیدن به مال و حکومت:
إِنَّهُ مِنْ سُلَیْمٰانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ أَلاّٰ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ فَلَمّٰا جٰاءَ سُلَیْمٰانَ قٰالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمٰالٍ فَمٰا آتٰانِیَ اللّٰهُ خَیْرٌ مِمّٰا آتٰاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ. نمل (۲۷) ۳۰ و ۳۱ و ۳۶

 


برچسب‌ها: فرهنگ قرآن
[ دوشنبه ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ ] [ 9:42 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب