منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید




آيه 68
وَ إِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ‏     
  و چون ببينى كه كسانى در (استهزاى) آيات ما فرو مى‏روند از آنان روى بگردان، تا در سخنى ديگر وارد شوند؛ و اگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، با آن قوم ستمكار منشين.

* روش برخورد با مغالطه‏گران ومجادله‏كنندگان ياوه‏گوى در مورد دين كه در پى كشف حقيقت نيستند، بى‏اعتنايى است.
الذين يخوضون فى ءايتنا فأعرض عنهم‏
*ترك سخن و مجادله با مغالطه‏گران ياوه‏گو درباره قرآن، روشى در بازداشتن آنان از اين عمل ناپسند و مرتبه‏اى در نهى آنان از اين منكر است.
يخوضون فى ءايتنا فأعرض عنهم حتى‏ يخوضوا فى حديث غيره‏
*لزوم سوق دادن ياوه‏گويان و مغالطه‏گران درباره قرآن و آيات الهى به بحثهاى ديگر
الذين يخوضون ... فأعرض عنهم حتى‏ يخوضوا فى حديث غيره‏
*گفتگو و مجالست با مشركان و مخالفان، در صورتى كه به ياوه‏گويى و مغالطه‏گرى در دين نپردازند، ممنوع نيست.
فأعرض عنهم حتى‏ يخوضوا فى حديث غيره‏
*حضور در مجلس ياوه‏گويان مغالطه‏گر از روى فراموشى، گناه نيست.
و إما ينسينك الشيطن فلا تقعد بعد الذكرى‏
* شيطان داراى توان تأثير و نفوذ در فعاليتهاى ذهنى آدمى است.
و إما ينسينك الشيطن‏
* فراموشى عذرى قابل قبول از مكلف است.
و إما ينسينك الشيطن‏
*رسول خدا (ص) فرمود: كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد، نبايد در محفلى كه نسبت به امامى ناسزا گويى شود يا غيبت مسلمانى مطرح گردد حضور داشته باشد. خداوند در قرآن مى‏فرمايد: «هرگاه كسانى را ديدى كه از روى خرده‏گيرى در آيات ما گفتگو مى‏كنند، از آنان رويگردان شو ...»».
* از امام باقر (ع) درباره سخن خداوند: «و اذا رأيت الذين يخوضون فى آياتنا» روايت شده كه فرمود: (مراد)، سخن گفتن در مورد ذات خداوند و مجادله كردن درباره قرآن است ...».
*اميرالمؤمنين (ع) فرمود: ... خداوند بر گوش انسان واجب كرد كه گناهان با آن استماع نشود ... خداوند عز وجل فرمود: «هرگاه كسانى را ديدى كه از روى خرده‏گيرى در آيات ما گفتگو مى‏كنند، از آنان روى بگردان تا در سخنى ديگر وارد شوند»».


آيه 69
وَ مَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ لكِنْ ذِكْرَى لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‏  
      و چيزى از حساب استهزاكنندگان بر عهده كسانى كه تقوا دارند نيست، ولى يادآورى (بر عهده آنان) است، باشد كه (از استهزا) پرهيز كنند.

*بر كسانى كه از همنشينى با بيهوده گويان درباره قرآن و اسلام پرهيز مى‏كنند، ولى بناچار سخنان آنها را مى‏شنوند، گناهى نيست.
و ما على الذين يتقون من حسابهم من شى‏ء و لكن ذكرى‏ لعلهم يتقون‏
* بر مؤمنانى كه از همنشينى با مغالطه گران و ياوه گويان در مورد قرآن و اسلام پرهيز كنند، گناهى نيست، هر چند مغالطه و استهزاى آنان ادامه يابد.
و ما على الذين يتقون من حسابهم من شى‏ء
*امام باقر (ع) فرمود: چون آيه «فلاتقعد بعد الذكرى مع القوم الظالمين» نازل شد، مسلمانان گفتند: حال كه هرگاه مشركان، قرآن را مسخره كنند، بايد برخيزيم و از آنان دورى كنيم، در نتيجه هيچگاه نبايد وارد مسجدالحرام شده و طواف خانه خدا را بجا آوريم، پس چه كنيم؟ در اين هنگام خداوند متعال آيه «و ما على الذين يتقون من حسابهم من شى‏ء و لكن ذكرى» را نازل كرد و به مسلمانان دستور داد كه، مشركان را متذكر نموده و در حد توان، آنان را با موعظه بيدار كنند».


آيه 70
وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَ لَا شَفِيعٌ وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ‏   
                و كسانى را كه دين خود را بازيچه و سرگرمى گرفته‏اند و زندگى دنيا فريبشان داده است رها كن، و به وسيله قرآن (به مردم) تذكّر ده، مبادا كسى به سزاى آنچه مرتكب شده است (در قيامت) به هلاكت افتد، در حالى كه جز خدا هيچ ياور و شفاعتگرى نداشته باشد، و اگر هر فديه‏اى بدهد از او قبول نشود. اينانند كسانى كه به سزاى آنچه مرتكب شده‏اند به هلاكت افتاده‏اند. براى آنان به سبب اين‏كه كفر مى‏ورزيدند، نوشيدنى‏اى از آب داغ و عذابى دردناك خواهد بود.

*برخى مردم بازى و سرگرميهاى دنيا را به عنوان دين خود برگزيده‏اند.
و ذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا
* گروهى از مردم نابخردانه دين خدا را بازيچه و سرگرمى براى خود قرار داده‏اند.
و ذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا
مراد از «دينهم» مى‏تواند آيين الهى باشد كه براى آنان نازل گشته، ولى آنان به جاى تمسك آن را بازيچه خويش قرار داده‏اند.
*مغالطه‏گرايان و خوض‏كنندگان در اسلام و قرآن و استهزاكنندگان آن، دين خدا را بازيچه و سرگرمى خود قرار داده‏اند.
الذين يخوضون فى ءايتنا ... يخوضوا فى حديث غيره ... و ذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا
*بى‏اعتنايى به كسانى كه دين خدا را بازيچه و سرگرمى انگاشته‏اند، وظيفه‏اى الهى بر عهده مؤمنان است.
و ذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا
*فريفتگى و دلبستگى به دنيا موجب ياوه‏گويى، بازيچه شمردن دين و بيهوده‏گويى درباره آن است.
و ذر الذين اتخذوا دينهم ... و غرتهم الحيوة الدنيا
*تذكر دادن به مردم با قرآن، از وظايف پيامبر (ص) و مبلغان دين است.
و ذكر به أن تبسل نفس‏
مرجع ضمير «به» قرآن مى‏تواند باشد كه از سياق آيات مورد بحث به دست مى‏آيد و به اصطلاح مرجع حكمى است.
*آدمى با اعمال خويش، خود را محروم از خير و ثواب مى‏سازد و به ورطه هلاكت و تباهى مى‏اندازد.
أن تبسل نفس بما كسبت‏
 «بسل» به معنى منع و حبس است و نتيجه آن هلاكت و تباهى است.
*مصونيت از تباهى و هلاكت، نتيجه متذكر شدن با تذكارهاى قرآن است.
و ذكر به أن تبسل نفس بما كسبت‏
*عذاب قيامت و محروميت از شفاعت، بازتاب اعمال انسان است.
ليس لها من دون الله ... أولئك الذين أبسلوا بما كسبوا
* نوشيدنى داغ و سوزان و عذاب دردناك قيامت در انتظار بازيچه قراردهندگان دين است.
أولئك الذين أبسلوا ... لهم شراب من حميم و عذاب أليم‏
*كسانى كه بازى و سرگرمى دنيا را دين خود قرار داده‏اند، كافرند.
و ذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا ... بما كانوا يكفرون‏
[ سه شنبه ۱۳۸۹/۱۱/۱۲ ] [ 22:25 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب