منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


آيه 12
قُلْ لِمَنْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قُلْ لِلَّهِ كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ‏   
          بگو: آنچه در آسمان‏ها و زمين است از آنِ كيست؟ بگو: از آنِ خداست. او رحمت را بر خود مقرّر كرده است. يقيناً شما را در روز قيامت كه شكّى در آن نيست جمع خواهد كرد. كسانى كه (سرمايه فطرت) خود را از دست داده‏اند، به همين علّت ايمان نمى‏آورند.

*تعليم روش احتجاج با مشركان به پيامبر (ص) از سوى خداوند.
قل لمن ما فى السموت و الأرض ... ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة
* مالكيت خداوند بر جهان هستى، امرى بديهى و غير قابل انكار.
قل لمن ما فى السموت و الأرض قل للّه‏
جواب خداوند به سؤال مطرح شده و منتظر جواب كافران نماندن، بيانگر روشن و غير قابل انكار بودن آن است.
*طرح و بيان حقايق به شكل پرسش و پاسخ، از روشهاى قرآن‏
قل لمن ما فى السموت و الأرض قل للّه‏
*خداوند رحمت به خلق را بر خويش لازم كرده است.
كتب على‏ نفسه الرحمة
 «كتب على نفسه الرحمة» يعنى «الزمها على نفسه» (رحمت را بر خود فرض و خود را به آن ملزم كرده است).
* ترديدناپذيرى تحقق قيامت‏
ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة لا ريب فيه‏
 «لا ريب فيه» نفى هر گونه ترديد درباره قيامت است، كه از بارزترين موارد ترديد درباره قيامت، ترديد در تحقق آن است.
*قيامت، روز ظهور حقايق و از بين رفتن هر گونه ترديد
ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة لا ريب فيه‏
مرجع ضمير «فيه» مى‏تواند «يوم القيامة» باشد، يعنى قيامت ظرف ترديد نيست و در آن روز ترديد از آدمى رخت بر مى‏بندد.
*برخوردارى مردم از رحمت خداوند، از فلسفه‏هاى برپايى قيامت‏
كتب على‏ نفسه الرحمة ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة لا ريب فيه‏
* برپايى قيامت جلوه‏اى از رحمت الهى است.
كتب على‏ نفسه الرحمة ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة
* آنان كه سرمايه جان را به خسارت از كف داده‏اند، منكر قيامت هستند.
ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة ... الذين خسروا أنفسهم فهم لا يؤمنون‏
متعلق «لا يؤمنون»، با توجه به جمله «ليجمعنكم إلى يوم القيامة» قيامت مى‏تواند باشد.
*تباه كردن سرمايه وجودى خود زيانكارى و زمينه انكار معارف دين است.
ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة ... الذين خسروا أنفسهم فهم لا يؤمنون‏

آيه 13
وَ لَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏  
    و آنچه در شب و روز آرام مى‏گيرد از آنِ اوست، و اوست كه شنوا و دانا است.

* تمامى پديده‏هاى ساكن و متحرك در شب و روز، ملك خدا و تحت تصرف اوست.
و له ما سكن فى الّيل و النهار
در زبان عرب گاهى يكى از ضدين ذكر مى‏گردد و ديگرى مسكوت مى‏ماند. چون مذكور، خود كافى از غير مذكور است. در آيه نيز تقدير مى‏تواند چنين باشد: «وله ما سكن و ما تحرك فى الليل و النهار».
* علم و آگاهى به جهان هستى، لازمه مالكيت مطلقه الهى‏
و له ما سكن فى الّيل و النهار و هو السميع العليم‏
جمله «و له ما سكن» به منزله دليلى است براى «و هو السميع العليم». يعنى همه چيز، اعم از اشيا و اقوال و حتى فكر، مخلوق و مملوك خداست و خالق نمى‏تواند به مخلوق خويش آگاه نباشد، چون علم خالق به مخلوق خود، ضرورى است.
*توجه به آگاهى خداوند بر گفتار و كردار آدميان، برانگيزنده آنان به ايمان‏
فهم لا يؤمنون ... و هو السميع العليم‏
*شنوايى و دانايى خداوند، تضمين‏كننده حسابرسى از بندگان در روز قيامت‏
ليجمعنكم إلى‏ يوم القيمة ... و هو السميع العليم‏

[ سه شنبه ۱۳۸۹/۰۸/۱۸ ] [ 21:51 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب