منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


سوره عنكبوت

46- با اهل كتاب جز به بهترين شيوه بحث و مناظره نكنيد، مگر با ستمگرانشان [كه اهل منطق نيستند] «1» و بگوييد: كتاب خويش و كتاب شما را باور داريم و معبود ما و شما يكى است و در برابر او تسليم هستيم «2».
47- و بدين گونه كتاب را بر تو نازل كرديم [برخى از] اهل كتاب و نيز برخى از مكيان آن را باور دارند، و جز كفر ورزان آيات ما را دانسته انكار نمى‏كنند.
48- قبل از نزول قرآن، تو هيچ نوشته‏اى را نمى‏خواندى و به دست خود چيزى نمى‏نوشتى «3»، و گر نه هرزه درايان [حق داشتند كه‏] به ترديد افتند.
49- بلكه اين قرآن آيات روشنگرى است كه در سينه اهل دانش جاى دارد و جز ستمگران آيات ما را دانسته انكار نمى‏كنند.
50- [انكار ورزان‏] گفتند: چرا معجزاتى از پروردگارش بر او نازل نشده است «4»، بگو: معجزات همه در اختيار خداست، و من فقط هشدار دهنده‏اى آشكارم «5».
51- آيا [همين معجزه بزرگ‏] «6» براى آنها كافى نيست كه اين كتاب را كه بر آنها خوانده مى‏شود، بر تو نازل كرده‏ايم؟ و بى‏گمان در اين [كتاب‏] رحمت و تذكارى است براى باورداران.
52- بگو: خدا به عنوان گواه بين من و شما كافى است «7» او به هر چه در آسمانها و زمين است آگاه است و كسانى كه به باطل گرويده‏اند و خدا را انكار كردند، زيانكارند.
__________________________________________________
1- به آيه 14 نمل (27) توجه فرماييد.
2- براى توضيح بيشتر به آيه 64 آل عمران (3) توجه فرماييد.
3- اين بخش از آيه به بيان ديگر در نيمه اول آيه 52 شورى (42) آمده است.
4- به آيات 90- 93 اسراء (17) كه نظر مخالفان را بطور مشروح بيان داشته است توجه فرماييد.
5- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 20 يونس (10) آمده است.
6- به آيات 23- 24 بقره (2) توجه فرماييد.
7- به آيه 166 نساء (4) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 403
53- از تو عذاب زودرس مى‏خواهند «1» و اگر موعدى مقرر نبود «2»، بر آنها عذاب نازل شده بود و مسلماً در حال غفلتشان ناگهان بر آنان خواهد رسيد.
54- از تو عذاب زودرس مى‏خواهند در حالى كه دوزخ بر انكار ورزان احاطه دارد،
55- روزى كه عذاب از بالاى سر و زير پايشان آنها را فرا مى‏گير و [خدا] گويد: نتيجه رفتارتان را بچشيد.
56- اى بندگان با ايمان من، زمين من فراخ است، تنها مرا بندگى كنيد [و بندگى نااهلان را با ذلت تحمل نكنيد] «3».
57- هر كس طعم مرگ را خواهد چشيد «4»، آن گاه به پيشگاه ما بازگردانده مى‏شويد.
58- و مسلماً مؤمنان نيكوكار را در قصرهايى از بهشت جاى مى‏دهيم كه نهرها در دامن آن جارى است و جاودانه در آن به سر برند، [براستى‏] پاداش اهل عمل نيكوست.
59- هم آنان كه شكيبايى ورزيدند و بر پروردگارشان توكل مى‏كنند.
60- چه بسيار موجودات زنده كه عهده‏دار روزى خود نيستند، خدا آنها و شما را روزى مى‏دهد و او شنوا و داناست «5».
61- اگر از آنان بپرسى: آسمانها و زمين را چه كسى آفريد و آفتاب و ماه را در خدمت [شما] «6» گماشت؟ قطعاً مى‏گويند: خدا، پس با اين حال چگونه [از راه بندگى او] بازگردانده مى‏شوند!
62- خداست كه روزى را بر هر كه از بندگانش بخواهد، فراخى بخشد و يا محدود گرداند، كه خدا به هر چيزى داناست.
63- و اگر از آنان بپرسى: چه كسى از آسمان بارانى فرستاد كه زمين را پس از خزان و خشكى‏اش بدان حيات بخشيد؟ قطعاً مى‏گويند: خدا بگو: ستايش خاص خداست [نه معبودهاى خيالى شما] ولى بيشترشان درك نمى‏كنند.
__________________________________________________
1- به آيات 32 انفال (8) و 16 ص (38) توجه فرماييد همين درخواست را در مورد ساير پيامبران در آيه 32 هود (11) ملاحظه فرماييد.
2- به آيات 34 اعراف (7) و 58 كهف (18) توجه فرماييد.
3- براى روشنتر شدن منظور آيه، به آيات 97 و 100 نساء (4) و نيز به بخشى از دو آيه 2 و 3 طلاق (65) وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ توجه فرماييد ضمناً مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 10 زمر (39) آمده است.
4- مفهوم عبارت به بيان ديگر در نيمه اول آيه 78 نساء (4) آمده است.
5- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 6 هود (11) آمده است. [.....]
6- براى توجيه افزوده، به آيات 33 ابراهيم (14) و 12 نحل (16) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 404
64- اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست و سراى آخرت زندگى [واقعى‏] است، اگر مى‏دانستند «1».
65- وقتى بر كشتى سوار مى‏شوند، خدا را با خلوص اعتقاد [به نيايش‏] مى‏خوانند و چون آنان را به خشكى برساند، [خداى را فراموش و] غير خدا را [در نجات خود] مؤثر مى‏دانند «2»،
66- تا نعمتى را كه به آنان داده‏ايم ناسپاسى كنند، و [چند صباحى‏] كامروا باشند بزودى خواهند دانست.
67- مگر نديده‏اند كه ما حرم امنى به وجود آورده‏ايم، در حالى كه مردم پيرامونشان همواره مورد دستبرد قرار مى‏گيرند؟ آيا به باطل باور مى‏آورند و نعمت خدا را ناسپاسى مى‏كنند؟
68- كيست ستمكارتر از آن كه دروغ به خدا نسبت دهد «3»، يا حق را كه به او رسيده است، دروغ شمارد؟ آيا در دوزخ جايگاهى براى انكار ورزان نيست؟
69- و كسانى كه در راه ما تلاش مى‏كنند، محققاً به راههاى خويش هدايتشان مى‏كنيم و خدا با نيكوكاران است «4».
30- سوره روم‏
به نام خداى رحمان [و] رحيم‏
1- الف، لام، ميم «5».
2- روميان [در جنگ با ايران‏] شكست خوردند
3- در نزديكترين سرزمين [به مرزهاى خود]، و آنها پس از شكستشان بزودى پيروز خواهند شد،
4- در عرض چند سال [آينده‏] «6» سررشته امور در اختيار خداست، چه قبل و چه بعد [از اين شكست و پيروزى‏]، و در آن روز مؤمنين [از درگيرى دو ابر قدرت ستمگر] شادمان خواهند شد «7»،
5- [و اميدوارند] به يارى خدا هر كه را بخواهد، پيروزى مى‏بخشد و او فرادست و مهربان است.
__________________________________________________
1- به آيات 7 روم (30)، 24 فجر (89) و 1 و 2 تكاثر (102) توجه فرماييد.
2- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيات 22 و 23 يونس (10) و 67- 69 اسراء (17) آمده است.
3- مصداق آن را در آيه 79 بقره (2) ملاحظه فرماييد.
4- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 17 محمد (47) و 28 حديد (57) آمده است.
5- به موجب آمارى كه دكتر رشاد خليفه تهيه كرده است، مجموع تكرار اين سه حرف در اين سوره 1254 مرتبه است كه مضربى است از عدد 19 (تعداد حروف آيه بسم اللَّه ...).
6- اين پيروزى در سال نهم بعثت، شش سال پس از نزول اين آيات، اتفاق افتاد.
7- زيرا خود به خود به ضعف زورگويان بين المللى و پا گرفتن قدرت مسلمانان مى‏انجاميد: به «تفسير سوره روم»، نوشته شادروان دكتر على شريعتى مراجعه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 405
6- خدا [بدرستى‏] وعده كرده است، و از وعده خويش تخلف نخواهند كرد، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند.
7- از زندگى دنيا آگاهى سطحى دارند و از آخرت [و پايان كار] غافلند «1».
8- چرا با خود نمى‏انديشند: خدا آسمان و زمين و ما بين آنها را به حق [و با هدف‏] و براى مدتى معين آفريده است و بسيارى از مردم [رستاخيز و] لقاى پروردگارشان را انكار مى‏كنند «2».
9- مگر در زمين جهانگردى نكرده‏اند تا ببينند سرانجام پيشينيانشان چگونه بود؟ آنان نيرومندتر بودند و زمين را تغييرات دادند و بيشتر از ايشان آبادش كردند و پيامبرانشان نشانه‏هاى روشن بر آنها عرضه كردند پس خدا بر آن نبود كه بر آنها ستم كند، بلكه آنها خود در حق خويش ستم مى‏كردند «3».
10- آن گاه سرانجام كسانى كه مرتكب زشتيها شدند، عذاب رنج‏آور شد زيرا كه آيات خدا را دروغ شمرده و به باد استهزاء مى‏گرفتند.
11- خداست كه آفرينش را آغاز مى‏كند و سپس باز مى‏آرد، آن گاه به پيشگاه او بازگردانده مى‏شويد.
12- و روزى كه رستاخيز بر پا شود، بزهكاران نوميد و خاموش مى‏شوند.
13- و هيچ شفيع و مددكارى از ميان معبودانى كه انتخاب كرده بودند نخواهند داشت و [حتى‏] آنها را انكار مى‏كنند «4».
14- و روزى كه رستاخيز بر پا شود، [مردم‏] پراكنده [و از هم متمايز] شوند «5».
15- سپس مؤمنان نيكوكار را در گلزارى شادمان مى‏كنند.
__________________________________________________
1- به آيه 134 نساء (4) توجه فرماييد.
2- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 85 حجر (15) و 115 مؤمنون (23) آمده است.
3- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 6 انعام (6) و 45 سبا (34) آمده است.
4- مفهوم آيه به بيان كاملتر در آيات 81 و 82 مريم (19) آمده است.
5- به آيات 59 يس (36) و 21 جاثيه (45) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 406
16- ولى كسانى كه انكار ورزيدند و آيات ما و ديدار آخرت را دروغ شمردند، براى مجازات احضار خواهند شد «1».
17- آن گاه كه به شب در مى‏آييد يا به بامداد، خداى را تقديس كنيد.
18- در آسمانها و زمين و شبانگاه و به گاهى كه به نيمروز مى‏رسيد [و همواره‏]، ستايش خاص اوست.
19- [موجود] زنده را از [ماده‏] بى‏جان پديد مى‏آورد و [ماده‏] بى‏جان را از [موجود] زنده [كه تبادل دائمى مرگ و حيات از اوست‏] و زمين را پس از خزان و خشكى‏اش حيات مى‏بخشد و شما نيز همين گونه برانگيخته خواهيد شد.
20- از نشانه‏هاى [قدرت‏] اوست كه شما را از خاك آفريد و به صورت انسانهايى در زمين پراكنده شديد،
21- و از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنارشان آرام گيريد و بين شما دوستى و مهربانى پديد آورد و در اين [امور] براى انديشمندان نشانه‏هايى است [از توان و تدبير او].
22- از جمله نشانه‏هاى [قدرت‏] او، آفرينش آسمانها و زمين و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست و در اين [امور] براى دانشوران نشانه‏هايى است.
23- و نيز از نشانه‏هاى [تدبير] ش، خواب شماست در شب، و تلاش معاشتان از بخشايش او در روز «2»، و در اين [امور] براى گروهى كه گوش شنوا دارند، نشانه‏هايى است.
24- و از جمله نشانه‏هاى [قدرت‏] او [اينكه رعد و] برق را براى ترس و اميد به شما مى‏نمايد و از آسمان باران مى‏فرستد و زمين را پس از خزان و خشكى‏اش بدان حيات مى‏بخشد و در اين [امر] نشانه‏هايى [از توان و تدبير خدا] است براى عاقلان.
__________________________________________________
1- به آيه 44 يونس (10) توجه فرماييد. [.....]
2- در اين آيه لف و نشر به كار رفته است به آيات 60 انعام (6)، 47 فرقان (25) و 10 و 11 نبأ (78) كه منظم و بدون لف و نشر بيان شده است توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 407
25- از نشانه‏هاى [قدرت‏] اوست كه آسمان و زمين به فرمانش برپاست، سپس آن گاه كه شما را به گونه‏اى خاص از زمين فرا خواند، در دم [از گورها] خارج خواهيد شد.
26- هر كه [و هر چه‏] «1» در آسمانها و زمين است، متعلق به اوست همه فرمانبردار او هستند.
27- اوست كه آفرينش را آغاز مى‏كند و سپس باز مى‏آرد كه براى او آسانتر [از آفرينش ابتدايى‏] است «2»، و توصيف برتر در آسمانها و زمين خاص اوست، و او فرادست و فرزانه است.
28- براى شما از خودتان مَثَلى مى‏آورد: آيا از اسيران جنگى كه در اختيار شماست، شريكانى با حقوق برابر در مورد آنچه به شما روزى داده‏ايم داريد؟ و در مورد آنها همان گونه [از جهت تجاوز در اموال مشترك‏] ترس داريد كه از يكديگر داريد؟ آيات را براى عاقلان اين گونه به وضوح بيان مى‏كنيم.
29- [نه،] بلكه ستمگران ناآگاهانه پيرو هوسهاى خويش شده‏اند آن را كه خدا گمراهش كرده «3»، چه كسى قادر است هدايتش كند؟ آنها ياورى نخواهند داشت.
30- حق‏گرايانه متوجه دين باش سرشت خدا را [ملتزم باش‏] كه مردم را بر آن اساس آفريد «4» آفرينش الهى دستخوش دگرگونى نخواهد شد اين است دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند،
31- در حالى كه به سوى او روى آورده باشيد [عبادت كنيد] و از [نافرمانى‏] او پروا كنيد و به نماز ايستيد و در جرگه شرك ورزان مباشيد،
32- همان كسانى كه دين خويش را فرقه فرقه كردند و به گروه‏هايى تقسيم شدند [و] هر گروهى به آنچه خود دارد دلخوش است.
__________________________________________________
1- براى توجيه افزوده، به آيه 109 آل عمران (3) توجه فرماييد.
2- براى توضيح بيشتر و روشنتر به آيات 62 واقعه (56) و 78 و 79 يس (36) توجه فرماييد.
3- به آيه 27 ابراهيم (14) وَ يُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ توجه فرماييد.
4- براى درك مفهوم اين آيه به آيات 2 و 3 اعلى (87) و 7- 10 شمس (91) و 20 عبس (80) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 408
33- هر گاه انسانها دچار گزندى شوند، پروردگارشان را [به نيايش‏] مى‏خوانند، در حالى كه به پيشگاه او باز مى‏آيند اما همين كه رحمتى از جانب خويش به آنها بچشاند، در اين حال گروهى از آنها [با فراموش كردن خدا و توجه به غير خدا] به پروردگار خويش شرك مى‏ورزند «1»،
34- تا نعمتى را كه به آنان داده‏ايم، ناسپاسى كنند [چند صباحى‏] كامروا باشيد بزودى خواهيد دانست «2».
35- مگر دليلى در اختيارشان گذاشته‏ايم كه براى [توجيه‏] شركشان گويا باشد؟
36- و چون رحمتى به مردم بچشانيم، بدان سرمست شوند و اگر به سزاى رفتار گذشته خود دچار مصيبتى شوند، [به جاى توبه، از رحمت خدا] بناگاه نوميد مى‏شوند «3»
37- مگر نديده‏اند كه خدا روزى را براى هر كه بخواهد، فراخى بخشد يا محدود گرداند؟ در اين [پديده‏] براى باورداران نشانه‏هايى است [از توان و تدبير خدا].
38- از اين روى حقوق خويشاوندى و بينوا و در راه مانده را بپرداز «4»، كه اين [كار] براى آنان كه خشنودى خدا را مى‏خواهند، بهتر است و آنان رستگارند «5».
39- آنچه اضافى [به رسم هديه‏] مى‏پردازيد تا بر اموال مردم بيفزايد، نزد خدا [بر پاداش شما] نمى‏افزايد «6»، و [لى‏] هر چه در طلب خشنودى خدا انفاق كنيد، [در صف افرادى قرار مى‏گيريد كه پاداش خود را] چند برابر خواهند كرد «7».
40- خداست آن كه شما را آفريد و روزى داد، آن گاه شما را دستخوش مرگ مى‏گرداند و باز زنده خواهد كرد آيا از معبودان شما كسى هست كه گوشه‏اى از اين [برنامه‏] را اجرا كند؟ خدا منزه است و از آنچه [در قدرت با او] شريك مى‏پندارند، والاتر.
41- به خاطر دستاورد مردم، در خشكى و دريا تباهى و پريشانى رخ داده است «8» تا [خدا نتيجه‏] برخى از اعمالشان را به آنها بچشاند، بسا كه بازگردند «9».
__________________________________________________
1- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيات 9- 11 هود (11) و 8 زمر (39) آمده است.
2- با آيه 30 ابراهيم (14) مقايسه فرماييد.
3- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيات 12 يونس (10)، 10 هود (11) و 83 اسراء (17) آمده است.
4- با توجه به تبصره‏اى كه در آيه 26 اسراء (17) آمده است.
5- به آيات 18- 21 ليل (92) توجه فرماييد.
6- يعنى مثلًا مشمول آيه 265 بقره (2) نخواهد بود.
7- به آيه 60 انعام (6) توجه فرماييد.
8- به آيه 30 شورى (42) توجه فرماييد.
9- به آيه 96 اعراف (7) توجه فرماييد. [.....]
                        ترجمه طاهرى، ص: 409
42- بگو: جهانگردى كنيد و ببينيد كه سرانجام پيشينيان كه بيشترشان آلوده به شرك بودند، چگونه بود؟
43- قبل از آنكه روزى بازگشت ناپذير از جانب خدا فرا رسد، به سوى دين پايدار متوجه باش، كه آن روز صفوف [مردم از هم‏] جدا مى‏شوند «1».
44- هر كه انكار ورزد، زيان انكارش بر خود اوست و آنان كه به شايستگى عمل كنند، براى خود جايگاه آرامش آماده مى‏كنند «2»،
45- اين [قانونمندى‏] از آن جهت است كه خدا مؤمنان نيكوكار را از بخشايش خود پاداش مى‏دهد زيرا خدا انكار ورزان را دوست ندارد.
46- و از نشانه‏هاى [توان و تدبير] اوست كه بادها را بشارت دهنده مى‏فرستد تا [اميدوار شويد] و شما را از رحمت خويش بچشاند و كشتيها به فرمانش روان شوند و از بخشايش او [روزى‏] بجوييد و بسا كه سپاس داريد.
47- قبل از تو پيامبرانى را بر قومشان فرستاديم و نشانه‏هاى روشن بر آنها عرضه كردند، آن گاه از كسانى كه [با انكار پيامبران‏] مرتكب جرم شدند، انتقاد گرفتيم و همواره يارى مؤمنان بر عهده ماست «3».
48- خداست آن كه بادها را مى‏فرستد كه [بادها توده‏] ابرى را بر مى‏انگيزند و [خدا ابر را] در پهنه آسمان به گونه‏اى كه بخواهد مى‏گسترد و به صورت پاره‏هايى در مى‏آورد، آن گاه باران را مشاهده مى‏كنى كه از خلال ابر تراوش كند و چون به هر گروه از بندگانش كه بخواهد، فرو بارد، شادمان شوند،
49- و مسلماً قبل از نزول باران بر آنها، [بخصوص‏] قبل از [پديدار شدن ابرهاى‏] آن نوميد بوده‏اند.
50- به آثار رحمت الهى توجه كن كه چگونه زمين را پس از خزان و خشكى‏اش حيات مى‏بخشد بى‏گمان همو [به همان شيوه‏] مردگان را زنده خواهد كرد، و او بر هر كارى تواناست.
__________________________________________________
1- به آيات 14- 16 همين سوره (روم) توجه فرماييد.
2- مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيات 111 نساء (4)، 46 فصلت (41) و 39 نجم (53) آمده است.
3- به آيه 51 غافر (40) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 410
51- و اگر بادى [سوزان‏] بفرستيم كه مشاهده كنند آن [كِشته‏] پژمرده شده است، به ناسپاسى باز مى‏گردند.
52- البته تو قادر نيستى مرده‏دلان «1» را شنوا كنى و آواى دعوت [ت‏] را به گوش كران برسانى، [بويژه‏] آن گاه كه بازگشت‏كنان روى مى‏گردانند.
53- و راهنماى كوردلان از گمراهى‏شان نخواهى بود گفتار [خود] را تنها به گوش افرادى مى‏رسانى كه آيات ما را باور دارند و [در برابر حق‏] تسليمند.
54- خداست آن كه شما را در [حالت‏] ناتوانى آفريد، آن گاه پس از ناتوانى، نيرومندى بخشيد و باز پس از نيرومندى، ضعف و پيرى پديد آورد هر چه بخواهد، مى‏آفريند و او دانا و تواناست.
55- و روزى كه رستاخيز برپا شود، بزهكاران سوگند ياد مى‏كنند جز ساعتى [در گور] به سر نبرده‏اند «2»، [در دنيا هم‏] اين گونه [از حق‏] بازگردانده مى‏شدند.
56- ولى اهل دانش و ايمان مى‏گويند: به فرمان خدا تا روز رستاخيز درنگ داشتيد، و اينك رستاخيز است كه شما نمى‏دانستيد [آمدنى است‏] «3».
57- در آن روز پوزش ستمگران به حالشان سودمند نمى‏افتد و جلب رضايت [الهى‏] از آنان خواسته نخواهد شد «4».
58- در اين قرآن از هر [گونه‏] مثلى براى مردم آورده‏ايم «5» و اگر آيه‏اى بر آنان عرضه كنى، انكار ورزان قطعاً خواهند گفت: شما هرزه درايانى بيش نيستيد «6».
59- خدا بر دلهاى كسانى كه نمى [خواهند ب‏] دانند «7»، اين گونه مهر [غفلت‏] مى‏نهد.
60- پايدار باش كه وعده خدا راست است «8» و مباد آنان كه به مرحله يقين نرسيده‏اند، تو را سبكسار كنند «9».
__________________________________________________
1- براى توجيه ترجمه «موتى» به مرده دلان، به آيه 122 انعام (6) توجه فرماييد.
2- به داستان مرگ موقت صد ساله يكى از موحدين بزرگ در آيه 259 بقره (2) و نيز داستان خواب سيصد ساله اصحاب كهف در آيات 10 و 11 و 12 و 19 و 25 كهف (18) توجه فرماييد.
3- به آيه 52 يس (36) توجه فرماييد.
4- به آيه 44 يونس (10) توجه فرماييد.
5- به زيرنويس آيه 27 زمر (39) مراجعه فرماييد.
6- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 7 انعام (6) آمده است.
7- براى توجيه افزوده، توجه فرماييد، كه افراد مورد نظر در اينجا همان كسانى هستند كه در آيه قبل با عنوان «الذين كفروا» معرفى شده‏اند اين افراد در آيه 6 بقره (2) در برابر انذار، بى‏تفاوت توصيف شده‏اند ضمناً جهت اصلى را در آيات 10 بقره (2)، 125 توبه (9)، نيمه دوم آيه 5 صف (61) و 3 منافقون (63) ملاحظه فرماييد. براى توجيه بيشتر، اين آيه را با نيمه دوم آيه 35 غافر (40) مقايسه فرماييد.
8- اين وعده را در آيه 47 روم كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ ملاحظه فرماييد.
9- براى روشن شدن منظور آيه، به آيه 22 اسراء (17) و 65 زمر (39) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 411

31- سوره لقمان‏
به نام خداى رحمان [و] رحيم‏
1- الف، لام، ميم «1».
2- اين آياتِ كتاب حكمت آميز است،
3- كه هدايت و رحمتى است براى نيكوكاران،
4- همانها كه به نماز مى‏ايستند و زكات مى‏پردازند و به آخرت يقين دارند.
5- آنها مورد هدايتى از پروردگار خويش قرار گرفته‏اند و رستگارند.
6- بعضى از مردم در پى سخن سرگرم كننده‏اند تا [ديگران را] ناآگاهانه از راه خدا گمراه سازند، و راه خدا را به استهزاء گيرند، آنها عذابى ذلت بار [در انتظار] دارند.
7- چون آيات ما بر او خوانده شود، متكبرانه روى برگرداند، گويى كه آن را نشنيده است و در گوشهايش سنگينى است او را از عذابى دردناك خبر بده «2».
8- [ولى‏] مؤمنان نيكوكار باغهاى پر نعمت بهشت را [در انتظار] دارند،
9- [كه‏] جاودانه در آن [به سر برند] خدا بدرستى وعده داده است و او فرادست و فرزانه است.
10- آسمانها را بدون ستونهايى قابل رؤيت آفريد و در زمين براى تغذيه شما «3» كوه‏هاى ثابت پى افكند و از هر [گونه‏] موجود زنده در آن پراكند و از آسمان باران را فرستاديم و از هر گونه [گياه‏] سودمندى در زمين رويانديم.
11- اين آفرينش خداست، اما به من نشان دهيد ديگران چه آفريده‏اند «4»؟ حقيقت اين است كه آن ستمگران [شرك زده‏] در گمراهى آشكارند.
__________________________________________________
1- به موجب آمارى كه دكتر رشاد خليفه تهيه كرده است، مجموع تكرار اين سه حرف در اين سوره 817 مرتبه است كه مضربى است از عدد 19 (تعداد حروف آيه بسم اللَّه ...).
2- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگر در آيات 72 حج (22) و 16 محمد (47) آمده است. [.....]
3- به زيرنويس آيه 15 نحل (16) توجه فرماييد.
4- براى روشنتر شدن، به آيه 17 نحل (16) توجه فرماييد ضمناً همين معنى و مفهوم در آيات 4 احقاف (46) و 73 حج (22) نيز آمده است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 412
12- لقمان «1» را فرزانگى داديم [و توصيه كرديم‏] كه: خداى را سپاس دار و هر كه سپاس دارد، به سود خود اوست و هر كه كفران ورزد [به زيان او،] «2» كه خدا بى‏نياز و شايسته ستايش است.
13- [به ياد آر] آن گاه كه لقمان در مقام اندرز به فرزند خويش گفت: پسرم، هيچ كس را [در قدرت و تدبير] با خدا شريك تلقى مكن كه شرك ظلم بزرگى است «3».
14- و انسان را [به نيكويى‏] «4» در مورد پدر و مادرش سفارش كرديم- [بخصوص‏] مادر [كه در دوران باردارى‏] او را با ناتوانى روز افزون تحمل كرد و [نيز در دوران شير خوارگى كه‏] بازگرفتنش از شير دو سال به طول مى‏انجامد- كه من و پدر و مادرت را سپاس دار [و آگاه باش كه‏] سرانجام در پيشگاه من است.
15- و [لى‏] اگر اصرار كنند كه ناآگاهانه افرادى را [در توان و تدبير] با من شريك تلقى كنى [و به جاى من از آنها پروا داشته باشى‏]، اطاعتش مكن و [به هر حال‏] در دنيا با آنها به شايستگى معاشرت كن و راه كسانى را كه به پيشگاه من باز مى‏آيند، پيروى كن آن گاه بازگشت شما به پيشگاه من است و شما را به آنچه مى‏كرديد آگاه مى‏سازم.
16- [لقمان اضافه كرد:] پسرم، اگر [عمل انسان‏] همسنگ دانه خردلى در درون تخته سنگى يا [گوشه‏اى از] آسمانها و زمين [پنهان‏] باشد، خدا آن را [در محاسبه‏] مى‏آورد «5»، كه خدا باريك بين و آگاه است.
17- پسرم، به نماز بايست و [ديگران را] به رفتار شايسته فراخوان و از ناپسند باز دار و [در اين راه‏] به آنچه [از سختى و مصيبت‏] به تو مى‏رسد شكيبا باش، كه اين نشان قدرت اراده است.
18- پسرم، از مردم رخ بر متاب و در زمين خرامان گام بر مدار «6»، كه خدا هر متكبر فخرفروش را دوست ندارد.
19- در رفتار خود ميانه‏رو باش و آواى خود را فرودار، كه زشت ترين صداها بانگ خران است.
__________________________________________________
1- لقمان از شخصيتهاى فرزانه عربستان قبل از اسلام است و سمت پيامبرى نداشته است.
2- براى توجيه افزوده به آيه 7 ابراهيم (14) توجه فرماييد.
3- به آيات 116 نساء (4) و 97 و 98 شعراء (26) توجه فرماييد.
4- براى توجيه افزوده، به آيه 8 عنكبوت (29) توجه فرماييد.
5- به آيات 49 كهف (18) و 18 ق (50) توجه فرماييد.
6- به آيه 37 اسراء (17) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 413
20- مگر توجه نكرده‏ايد كه خدا هر چه در آسمانها و زمين است، در خدمت شما گماشت و نعمتهاى آشكار و نهان خويش را به فراوانى بر شما ارزانى داشت؟ [با وجود اين‏] بعضى از مردم ناآگاهانه و بدون هدايت و كتاب روشنى، درباره خدا به مجادله بر مى‏خيزند.
21- و چون به آنها گفته شود: از كتابى كه خدا نازل كرده است پيروى كنيد، گويند: نه، از آنچه پدرانمان را معتقد به آن تشخيص داده‏ايم، پيروى مى‏كنيم! اگر شيطان پدرانشان را به عذاب سوزان فراخوانده باشد چطور «1»؟!
22- هر كه وجود خود را تسليم خدا كرده و نيكوكار باشد، به دستاويزى محكمتر چنگ زده است و سرانجام امور دست خداست.
23- و هر كه انكار ورزد نبايد انكارش تو را اندوهگين كند بازگشتشان به پيشگاه ماست «2» و آنها را از [حقيقت‏] اعمالشان آگاه خواهيم ساخت البته خدا به راز دلها داناست.
24- اندكى [از لذات دنيا] برخوردارشان مى‏كنيم، آن گاه به تحمل عذابى سخت ناگزيرشان مى‏سازيم «3».
25- اگر از آنان بپرسى آسمانها و زمين را چه كسى آفريده است، قطعاً مى‏گويند: خدا بگو: ستايش خاص خداست [نه معبودهاى خيالى شما]، ولى بيشترشان نمى‏دانند.
26- هر چه در آسمانها و زمين است متعلق به خداست بى‏گمان خداست كه بى‏نياز و شايسته ستايش است.
27- اگر هر چه درخت در زمين است قلم شود و دريا به كمك هفت درياى ديگر [مركب، ثبت‏] مخلوقات خدا پايان نپذيرد، كه خدا فرادست و فرزانه است «4».
28- آفرينش و برانگيزش تمامى شما [افراد بشر] همچون يك تن بيش نيست، كه خدا شنوايى بيناست.
__________________________________________________
1- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 104 مائده (5) و 23 و 24 زخرف (43) آمده است.
2- به آيه 4 عنكبوت (29) توجه فرماييد.
3- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيه 70 يونس (10) آمده است.
4- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيه 109 كهف (18) آمده است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 414
29- آيا توجه نكرده‏اى كه خدا شب را در روز مى‏كشاند و روز را در شب و خورشيد و ماه را در خدمت [شما] گماشته «1» كه هر يك تا سرآمد معينى روان است «2» و اينكه خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است؟
30- اين [توان و تدبير] بدان سبب است كه خدا حق است و هر چه به جاى او [به نيايش‏] خوانند، باطل، و اينكه خداست كه والا و بزرگ است.
31- آيا توجه نكرده‏اى كه به لطف خدا كشتى در دريا روان است تا برخى از نشانه‏هاى [توان‏] خويش را به شما بنمايد، كه در اين [امر] براى هر بسيار شكيباى سپاسگزار نشانه‏هايى است.
32- و هر گاه امواج كوه پيكر «3» [دريا] آنها را فراگيرد، خدا را با خلوص اعتقاد [به فرياد] مى‏خوانند و چون آنها را به خشكى رساند، برخى از آنها ميانه‏رو [و برخى ديگر خداى را فراموش مى‏كنند] «4» و نشانه‏هاى [لطف و تدبير] ما را هيچ كس جز غداران ناسپاس، دانسته انكار نمى‏كنند «5».
33- اى مردم، از پروردگارتان پروا كنيد و از روزى بترسيد كه هيچ پدرى بلاگردان فرزند نخواهد شد و نه هيچ فرزندى بلاگردان پدر بى‏گمان وعده خدا راست است، پس مباد زندگى دنيا فريبتان دهد، و شيطان «6» شما را در برابر خدا گستاخ گرداند.
34- خداست كه آگاهى از لحظه وقوع رستاخيز در اختيار اوست و باران را مى‏فرستد و بار رحمها را مى‏داند هيچ كس نمى‏داند كه فردا چه خواهد كرد، و هيچ كس آگاه نيست كه در كدام سرزمين دستخوش مرگ خواهد شد خداست كه دانايى است آگاه.
__________________________________________________
1- براى توجيه افزوده، به آيات 33 ابراهيم (14) و 12 نحل (16) توجه فرماييد.
2- به آيات 1 و 2 تكوير (81) توجه فرماييد. [.....]
3- از نظر معنى و مفهوم ظلل (جمع ظُله) در اينجا با آيات 171 اعراف (7) و 42 هود (11) مقايسه فرماييد.
4- براى توجيه افزوده، با آيه 66 مائده (5) مقايسه فرماييد.
5- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 40 انعام (6) و 67 اسراء (17) آمده است.
6- براى توجيه ترجمه «غرور» به شيطان، به آيه 120 نساء (4) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 415
32- سوره سجده‏
به نام خداى رحمان [و] رحيم‏
1- الف، لام، ميم «1».
2- نزول اين كتاب كه در [الهى بودن‏] آن ترديدى نيست، از جانب پروردگار جهانيان است.
3- ولى آنها مى‏گويند: قرآن را خودش جعل كرده است «2» [نه،] بلكه [گفتار] حقى است از جانب پروردگارت «3» تا گروهى را كه قبل از تو هشدار دهنده‏اى به سراغشان نيامده است، هشدار دهى، بسا كه هدايت شوند.
4- خداست كه آسمانها و زمين و ما بين آنها را طى شش دوران «4» آفريد، آن گاه بر عرش [تدبير] استيلا يافت جز او كارساز و كمك كارى نداريد آيا پند نمى‏پذيريد؟
5- امور [جهان‏] را از آسمان تا زمين سامان مى‏بخشد، آن گاه در روزى كه مدت آن به حساب شما هزار سال است، [جهان كنونى پايان يابد «5» و حاصل امور بندگان‏] به سوى خدا بالا مى‏رود «6».
6- اين است [وصف‏] داناى نهان و آشكار، همان فرادست مهربان،
7- همان [خدايى‏] كه هر چه آفريد، نيكو آفريد و آفرينش انسان را از خاك آغاز كرد،
8- و نژادش را از عصاره آبى بى‏مقدار مقرر داشت،
9- آن گاه او را سامان داد و از روح خويش در او دميد، و براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد [اما] كمتر سپاس مى‏داريد «7».
10- [پاره‏اى از مردم‏] مى‏گويند: چگونه وقتى در خاك مستهلك شديم، آفرينش جديدى خواهيم يافت؟ حقيقت اين است كه لقاى پروردگارشان را انكار مى‏كنند.
11- بگو: فرشته مرگ كه بر شما گماشته شده است، جانتان را مى‏گيرد «8»، آن گاه به پيشگاه پروردگارتان بازگردانده مى‏شويد.
__________________________________________________
1- به موجب آمارى كه دكتر رشاد خليفه، دانشمند مصرى تهيه كرده است، مجموع تكرار اين سه حرف در اين سوره 570 مرتبه است كه مضربى است از عدد 19 (تعداد حروف آيه بسم اللَّه ...).
2- به آيات 44- 46 حاقه (69) توجه فرماييد.
3- به آيه 166 نساء (4) توجه فرماييد.
4- روز در قرآن مثل ساير زبانها به دوران هم اطلاق شده است، به آيات 47 حج (22) و 4 معارج (70) توجه فرماييد.
5- به آيه 104 انبياء (21) توجه فرماييد.
6- به آيه 123 هود وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ توجه فرماييد.
7- معنى و مفهوم اين آيه به بيان ديگرى در آيه 78 مؤمنون (23) آمده است.
8- تناقضى با آيات 97 نساء (4)، 93 انعام (6) و 27 محمد (47) ندارد زيرا «فرشتگان» كه مأمور گرفتن جان انسانها در اين آيات معرفى شده‏اند، تحت فرمان ملك الموت انجام وظيفه مى‏كنند و نيز تناقضى با آيات 145 آل عمران (3) و 42 زمر (39) ندارد زيرا ملك الموت به خواست و فرمان خدا انجام وظيفه مى‏كند.
                        ترجمه طاهرى، ص: 416
12- كاش بزهكاران را مشاهده مى‏كردى آن گاه كه در پيشگاه پروردگارشان سر به زير [مى‏گويند:] پروردگارا، بينا شديم و شنيديم، ما را بازگردان تا به شايستگى عمل كنيم كه ما به مرحله يقين رسيده‏ايم «1».
13- اگر مى‏خواستيم، هر كسى را [در مسير] هدايتش [قرار] مى‏داديم «2»، ولى [به حكمت خود پديده اختيار را مقرر داشتيم «3» و بر اين اساس‏] قضاى حتمى از جانب من رانده شده است كه دوزخ را از جنيان و آدميان [ى كه از اختيار سوء استفاده مى‏كنند] انباشته خواهم كرد.
14- به سزاى غفلت از ديدار اين روزتان [عذاب را] بچشيد ما هم شما را از ياد برده‏ايم و [اينك‏] عذاب جاودان را به كيفر رفتارتان بچشيد «4».
15- تنها كسانى آيات ما را باور دارند كه چون به آن آيات يادآور شوند، سجده‏كنان به روى مى‏افتند و پروردگارشان را با ستايش تقديس مى‏كنند و گردنكشى نمى‏كنند.
16- [در دل شب‏] پهلوهاشان از بسترها كناره مى‏گيرد و پروردگارشان را با ترس و اميد [به نيايش‏] مى‏خوانند و از آنچه روزيشان كرده‏ايم انفاق مى‏كنند.
17- هيچ كس نمى‏داند چه [بسيار] مايه روشنى چشمها به پاداش رفتارشان براى آنان پيش بينى شده است.
18- آيا آن كس كه ايمان دارد، همچون كسى است كه منحرف است؟ [هرگز] يكسان نيستند «5».
19- ولى مؤمنان نيكوكار به سبب رفتارشان، براى پذيرايى، آرامشگاههاى بهشتى دارند.
20- اما كسانى كه منحرف شدند، جايگاهشان آتش است هر گاه بخواهند از آن خارج شوند، بدان بازگردانده شوند و به آنها خطاب شود: عذاب آتشى را كه دروغ مى‏شمرديد، بچشيد.
__________________________________________________
1- به آيات 10 و 11 ملك (67) توجه فرماييد.
2- به آيه 99 يونس (10) توجه فرماييد. [.....]
3- به آيه 3 انسان (76) توجه فرماييد.
4- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 126 طه (20) و 34 جاثيه (45) آمده است.
5- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 28 ص (38)، 21 جاثيه (45) و 20 حشر (59) آمده است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 417
21- عذاب نزديكترِ [دنيا] را قبل از عذاب بزرگترِ [آخرت‏] «1» به آنها مى‏چشانيم، بسا كه بازگردند.
22- كيست ستمكارتر از آن كه به آيات پروردگارش پند داده شود، آن گاه از آن رويگرداند؟ مسلماً ما از بزهكاران انتقام مى‏گيريم.
23- به موسى [نيز] كتاب داديم و آن را [وسيله‏] هدايتى براى دودمان يعقوب مقرر داشتيم پس تو در [مسئله رستاخيز و] لقاى خدا [كه قرآن و تورات از آن سخن مى‏گويند] در ترديد مباش.
24- و از ميان آنان چون شكيبايى ورزيدند و به آيات ما يقين داشتند، پيشوايانى پديد آورديم كه [مردم را] به فرمان ما هدايت مى‏كردند.
25- البته پروردگار تو در روز رستاخيز، در موارد اختلافشان داورى خواهد كرد.
26- چرا [سرگذشت‏] آن همه نسلها كه قبل از آنان هلاك كرديم «2» و اكنون ايشان در مساكن آنها گام مى‏زنند، موجب هدايتشان نشده است «3»؟ مسلماً در اين [داستان‏] نشانه‏هايى است مگر [نمى‏بينند و] نمى‏شنوند؟
27- مگر نديده‏اند كه ما آب را به زمين خشك و بى‏گياه مى‏باريم و كشتزارى بدان پديد مى‏آريم كه دامهاشان و خودشان از آن تغذيه مى‏كنند آيا نمى‏بينند؟
28- مى‏گويند: اگر راست مى‏گوييد، اين داورى [و عذاب‏] چه وقت فرا مى‏رسد؟
29- بگو: در روز داورى، ايمان انكار ورزان بى‏نتيجه خواهد بود و مهلتى نخواهند يافت «4».
30- پس، از آنها رويگردان و منتظر باش «5» كه آنها نيز منتظرند «6».
__________________________________________________
1- براى توجيه افزوده‏ها، با آيات 34 رعد (13) و 26 زمر (39) مقايسه فرماييد.
2- به آيه 44 يونس (10) توجه فرماييد.
3- به آيه 45 ابراهيم (14) توجه فرماييد.
4- به آيات 18 نساء (4) و 84 و 85 غافر (40) توجه فرماييد.
5- به آيه 47 روم (30) توجه فرماييد.
6- به آيه 30 طور (52) توجه فرماييد.
                        ترجمه طاهرى، ص: 418
33- سوره احزاب‏
به نام خداى رحمان [و] رحيم‏
1- اى پيامبر، از خدا پروا داشته باش و از انكار ورزان و دورويان اطاعت مكن، كه خدا دانايى است فرزانه،
2- و از آيات پروردگارت كه بر تو وحى مى‏شود پيروى نما، كه خدا از آنچه مى‏كنيد آگاه است‏
3- و بر خدا توكل كن، كه خدا به عنوان كارگزار كافى است.
4- خدا در درون هيچ كس دو قلب قرار نداده است [جمع دوستى شيطان و دوستى خدا ممكن نيست‏] و همسران خود را كه [به دليل بى‏مهرى‏] مادر فرض مى‏كنيد «1»، [خدا] مادر شما قرار نداده است و نيز فرزند خوانده‏هاى شما را فرزند [حقيقى‏] شما قرار نداده است، اين گفتار شماست كه [ناآگاهانه‏] به زبان مى‏آوريد، و [لى‏] خدا سخن حق مى‏گويد و اوست كه راه مى‏نمايد.
5- پسر خواندگانتان را به پدرانشان نسبت دهيد كه از نظر خدا عادلانه‏تر است اگر پدرانشان را نمى‏شناسيد، آنها برادران دينى و دوستان شما هستند، آنچه [در اين مورد، بى‏توجه‏] به خطا رفته‏ايد، گناهى بر شما نيست، كه خدا آمرزگارى است مهربان ولى در مورد آنچه نيت قلبى شما بوده است [مورد بازخواست قرار مى‏گيريد].
6- پيامبر به مؤمنان از خودشان نزديكتر است و همسران او [در حكم‏] مادران آنها هستند و در كتاب خدا، خويشاوندان نسبت به مؤمنين و مهاجرين [در مورد ميراث‏] سزاوارترند، مگر اينكه بخواهيد به [پاره‏اى از] دوستان خود احسان شايسته‏اى كنيد، كه اين [حكم‏] در كتاب مقرر شده است.
__________________________________________________
1- «ظهار» يك سنت دوران جاهليت است كه پاره‏اى از مردان عرب بنا به تمايل خود، همسر خود را براى مدت نامعلومى مادر خود فرض مى‏كردند كه شبيه به طلاق بود، ولى زن آزادى يك زن مطلقه را نداشت. اين سنت ناشايست را پيامبر ملغى كرد و در چند آيه صدر سوره مجادله نيز به همين مسئله اشاره شده است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 419
7- به ياد آر آن گاه كه از تو و [ساير] پيامبران [بخصوص‏] نوح و ابراهيم و موسى و عيسى فرزند مريم پيمان گرفتيم «1» [كه در راه انجام وظايف رسالت، پايدار و شكيبا باشيد]، و از همه آنان پيمان محكمى گرفتيم.
8- تا [خدا] صداقت راستگويان [از امتهاى پيامبران‏] را بازجويى كند «2»، و براى انكار ورزان عذابى دردناك آماده كرده است.
9- اى مؤمنان، نعمت خداى را بر خود به ياد آوريد، در آن هنگام كه سپاهيانى [از قبايل عرب‏] بر شما تاختند و ما تند بادى [سخت‏] و سپاهيانى [از فرشتگان‏] كه آنها را نمى‏ديديد، به مقابله آنها فرستاديم «3» و خدا همواره به آنچه مى‏كنيد بيناست،
10- آن گاه كه از فراز و نشيب [شهر] شما، بر شما هجوم آوردند و چشمها [از وحشت‏] خيره مانده و جانها به گلوگاه رسيده بود و [پاره‏اى از شما] نسبت به خدا گمانهايى [نادرست‏] مى‏برديد «4».
11- آنجا [بود كه‏] مؤمنان مورد آزمايش قرار گرفتند و [پاره‏اى از آنها از بيم دشمنان‏] به سختى پريشان خاطر شدند.
12- و آن گاه كه دورويان و بيمار دلان مى‏گفتند: وعده‏هاى [پيروزى‏] خدا و پيامبرش فريبى بيش نبود «5»،
13- و آن گاه كه گروهى از آنها گفتند: اى مردم مدينه «6»، اينجا جاى درنگ نيست، [به شهر] بازگرديد و گروهى از آنها هم از پيامبر اجازه [بازگشت‏] مى‏خواستند و مى‏گفتند: خانه‏هاى ما بى‏حفاظ است در حالى كه بى‏حفاظ نبود، و تنها قصد فرار داشتند.
14- اگر از اطراف شهر مورد هجوم قرار گيرند و از آنها درخواست شود كه به شرك و بى‏ايمانى بازگردند، بر [پذيرش‏] آن [فتنه‏] جز اندكى درنگ نخواهند كرد.
15- [حال آنكه‏] آنها قبل از اين با خدا عهد بسته بودند كه [در جنگ‏] به عقب باز نگردند و پيمان خدا مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
__________________________________________________
1- اشاره به دستور قاطعى است كه در آيه 35 سوره احقاف (46) آمده است: فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ. علامه طباطبائى ضمن اشاره به آيه 81 آل عمران (3) عقيده دارد كه اين ميثاق، وحدت كلمه و عدم اختلاف در آن است، و اللَّه اعلم.
2- براى توجيه افزوده، به آيه 109 مائده (5) توجه فرماييد.
3- اشاره به جنگ احزاب است كه قبايل مختلف عرب در سال پنجم هجرى به تحريك و كمكهاى مالى يهوديان مدينه متحد شدند و براى جنگ با مسلمانان و از ميان برداشتن پيامبر عازم مدينه شدند. وقتى خبر توطئه آنها رسيد، به دستور پيامبر اطراف شهر خندق حفر گرديد تا دشمن قادر به ورود به شهر نباشد لذا اين جنگ به جنگ خندق نيز معروف شده است، پس از آنكه دشمن بيست روز پشت خندقها موضع گرفته بود، در يك شب طوفانى باد سختى ورزيد و خيمه‏هاى آنها را در هم كوبيد، فرداى آن شب با به جاى گذاشتن بخشى از اموالشان، وحشت زده و بدون اخذ نتيجه بازگشتند، در همين جنگ بود كه عمرو بن عبد ود پهلوان نامى عرب در يك نبرد تن به تن با حضرت امير على (ع) كشته شد و اين امر در تضعيف روحيه دشمن تأثير عميقى داشت. جنگ احزاب نيز مانند همه جنگ‏هاى پيامبر (ص) دفاعى بود به آيه 190 بقره (2) و نيز آيات 8 و 9 ممتحنه (60) توجه فرماييد.
4- شبيه موردى كه در جنگ احد براى بعضى از لشگريان پيش آمد و در آيه 154 آل عمران (3) به آن اشاره شده است. [.....]
5- از مقايسه اين آيه با آيه 22 همين سوره (احزاب)، دو زاويه برخورد متمايز دورويان و مؤمنين ثابت قدم، در برابر امرى واحد بروشنى مشاهده مى‏شود.
6- يثرب نام قديمى مدينه است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 420
16- بگو: اگر از مرگ يا كشته شدن فرار مى‏كنيد، هرگز سودى به حالتان نخواهد داشت و در آن صورت، جز اندك زمانى [از زندگى‏] بهره‏مند نخواهيد شد «1».
17- بگو: اگر خدا مصيبت يا رحمتى براى شما اراده كند، چه كسى قادر است شما را در برابر او حفظ كند و براى خود در برابر خدا هيچ كارساز و ياورى نخواهند يافت «2».
18- خدا از حال آنها كه از بين شما [در مورد جنگ‏] كارشكنى مى‏كنند و نيز كسانى كه به برادران خود مى‏گويند: به ما بپيونديد، آگاه است [آنها مردمى ضعيفند] و جز اندكى به كارزار نمى‏آيند.
19- در حالى كه نسبت به شما بخل مى‏ورزند و چون ترس [جنگ‏] فرا رسد، مى‏بينى [چنان‏] به تو مى‏نگرند كه چشمانشان [از ترس در حدقه‏] مى‏چرخد همچون كسى كه از [سختى‏] مرگ دستخوش بيهوشى شده باشد و هنگامى كه [بحران و] ترس فرو نشست- در حالى كه نسبت به غنايم حرص مى‏ورزند- با زبانهاى تند خود شما را مورد طعن قرار مى‏دهند آنها ايمان نياورده‏اند و خدا [هم‏] تلاششان را بر باد داد «3» و اين بر خدا آسان است.
20- مى‏پندارند هنوز [لشگريان‏] احزاب [از اطراف مدينه‏] نرفته‏اند و اگر بازآيند [اين دورويان‏] دوست دارند در ميان باديه نشينان «4» [پنهان‏] باشند [و از آنجا] جوياى اخبار [درگيرى‏] شما شوند، و اگر هم در ميان [سپاه‏] شما بودند، جز اندكى به جنگ نمى‏پرداختند.
21- در [روش‏] پيامبر خدا سرمشق نيكويى براى شماست، [يعنى‏] براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد كند.
22- و چون مؤمنان [راستين، سپاه دشمن در جنگ‏] احزاب را [به چشم‏] ديدند، گفتند: اين [بحران و پيروزى نهايى‏اش‏] همان است كه خدا و پيامبرش به ما وعده داده‏اند و راست گفته‏اند «5»، و [مشاهده انبوه دشمن‏] جز بر ايمان و تسليمشان [در مقابل اراده خدا] نيفزود.
__________________________________________________
1- به بخش اول آيه 78 نساء (4) توجه فرماييد.
2- مفهوم آيه به بيان ديگر در آيات 107 يونس (10) و 2 فاطر (35) آمده است.
3- به آيه 23 فرقان (25) و نيز به مثالهايى در اين زمينه در آيات 18 ابراهيم (14) و 39 نور (24) توجه فرماييد.
4- به زيرنويس آيه 90 توبه (9) مراجعه فرماييد.
5- اشاره به موضوع آيه 214 بقره (2) است.
                        ترجمه طاهرى، ص: 421
23- بعضى از مؤمنان، [بزرگ‏] مردانى هستند كه بر سر آنچه با خدا پيمان بستند، صادقانه ايستادند «1» پاره‏اى از آنها [عهد خود را] تا پايان ادا كردند [و جان باختند] و پاره‏اى ديگر [با مقاومت مردانه خود] در انتظار [شهادت‏] ند و [عهد خود را] هرگز تغيير ندادند
24- [اين صحنه‏هاى آزمايش پيش مى‏آيد] تا خدا راستگويان [شكيبا] را به خاطر صداقت [در عهد] شان پاداش دهد و دورويان را اگر بخواهد، مجازات كند و يا [اگر به توبه درآمدند، به رحمت خود] بر آنها بازگردد، كه خدا آمرزگارى است مهربان.
25- خدا [سپاه‏] انكار ورزان را لبريز از خشم و ناكام، [از اطراف مدينه‏] باز گرداند «2» و [حمايت‏] خدا مؤمنين را در جنگ كفايت كرد، و خدا نيرومندى است فرادست.
26- خدا گروهى از اهل كتاب را كه به يارى احزاب برخاسته بودند «3»، از دژهاى [محكم‏] شان به زير كشيد و در دلهاشان هراس افكند، [به گونه‏اى كه‏] گروهى را به قتل رسانديد و گروهى را به اسارت گرفتيد.
27- و شما را وارث سرزمين و خانه‏ها و اموالشان كرد، و اراضى [اطراف آن را] كه پاى بر آن ننهاده بوديد [به شما واگذاشت‏]، و خدا بر هر كارى تواناست.
28- اى پيامبر، به همسرانت بگو: اگر زندگى دنيا و زيور آن را مى‏خواهيد، بياييد [علاوه بر مهر] هدايايى به شما بدهم «4» و شما را به شيوه‏اى نيكو رها سازم.
29- و اگر مشتاق خدا و پيامبرش و سراى آخرت هستيد، خدا براى نيكوكارانِ شما پاداشى بزرگ آماده كرده است.
30- اى همسران پيامبر، هر كه از شما مرتكب گناه آشكارى گردد، [از آنجا كه بازتاب سويى در اجتماع خواهد داشت‏] مجازات او دو چندان خواهد بود و اين بر خدا آسان است.
__________________________________________________
1- به بخش پايانى آيه 10 فتح (48) توجه فرماييد.
2- به آيه 9 همين سوره (احزاب) توجه فرماييد.
3- اشاره به يهوديان مدينه است كه با وجود پيمانى كه با پيامبر (ص) داشتند كه با دشمنان پيامبر همدست نشوند، جنگ احزاب به تحريك و قول همكارى آنها درگرفت. پس از شكست طوايف عرب در اين جنگ، مسلمانان به جنگ يهوديان كه عهد شكنى كرده بودند و عامل اصلى جنگ احزاب بودند، رفتند و آنها را قلع و قمع كردند.
4- اجراى دستورى است كه در آيات 236 و 241 بقره (2) براى عموم مردم رسيده است.
                      

[ دوشنبه ۱۳۸۹/۰۵/۱۸ ] [ 8:45 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب