منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


21.    از آيه:     «وَ تَاللَّهِ لَأَكيدَنَّ أَصْنامَكُم‏» (انبياء/57) و آيه: «فَجَعَلَهُمْ جُذاذا‏» (انبياء/58)
مي‌فهميم: استفاده مي‌شود كه رهبران فكري و فرهنگي بايد از صلابت و قاطعيت ويژه‌اي برخوردار باشند.

22.    از آيه:     «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِي‏‏» (احزاب/56)
استفاده مي‌شود: هرگاه خواستيم دستوري فرهنگي صادر كنيم، بايد خود در عمل به آن پيشگام باشيم.

23.    از آيه:     «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ‏‏» (حجر/88)
استفاده مي‌شود: رهبران فكري و اخلاقي جامعه نبايد چشم به امكانات و تجملات ديگران بدوزند.

24.    از آيه:     «قُلْ إِنْ أَدْري‏‏» (جن/25)
استفاده مي‌شود: در مواردي كه چيزي را نمي‌دانيم، با كمال شجاعت و صراحت اعلام كنيم كه من اين را نمي‌دانم.

25.    از آيه:     «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً‏‏» (انعام/90)
استفاده مي‌شود: يكي از شرايط نفوذ كلام آن است كه از مردم انتظار مالي نداشته باشيم. (اگر كمك كردند «الحمدلله» و اگر نكردند «الله اكبر») اگر هدف، امرار معاش و اشتغال شد، فرد درآمد خود را با درآمد ديگران مقايسه مي‌كند و گرفتار پشيماني و نارضايتي و تغيير كار مي‌شود.

26.    از آيه:     «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي‏‏» (قصص/34)
استفاده مي‌شود: هرگاه متوجه شديم ديگري از ما موفق‌تر است، او را مطرح كنيم و از اقرار به فضل ديگران نترسيم.

27.     از آيه:     « اذْهَبا إِلى‏ فِرْعَوْن‏‏‏» (طه/43)
استفاده مي‌شود: در مواردي نبايد به تنهايي اقدام كرد، بلكه بايد اول همفكر و يار پيدا كرد و سپس حركت كرد.

28.    از آيه:    «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّنَ لَمَا ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَ حِكْمَة...‏‏» (آل‌عمران/81)
كه مي‌فرمايد: خداوند از انبياء ميثاق و پيمان گرفت كه امروز به شما كتاب و حكمت دادم، ولي اگر بعداً پيامبري آمد، شما بايد به او ايمان آوريد و او را ياري كنيد. استفاده مي‌شود كه هر مسئولي بايد آمادگي روحي براي استعفاء خود و پذيرفتن ديگري را داشته باشد، گرچه در عمل چنين صحنه‌اي پيش نيايد. خداوند اين ميثاق شديد را گرفت و حتي پرسيد آيا اقرار مي‌كنيد؟ «أَقْرَرْتُمْ» گفتند: بله! «قَالُواْ أَقْرَرْنَا»

29.    از آيه:     «وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً‏‏‏» (كهف/1)
مي‌فهميم:  در مسئولين فرهنگي نبايد هيچگونه كژي و انحراف باشد.

30.    از آيه:     «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ‏‏‏» (كافرون/2)
مي‌فهميم: بايد در برابر دعوت به سازش با قاطعيت برخورد كنيم.
 
31.    از آيه:     «وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ‏‏‏» (توبه/103)
مي‌فهميم: بايد در كار فرهنگي، به افراد اهل پذيرش، آرامش و اميد داد.

32.    از آيه:     «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكينَ اسْتَجارَكَ‏‏‏» (توبه/6)
مي‌فهميم: بايد به مخالفان، فرصت تحقيق و مطالعه و بررسي بدهيم و علاوه بر مهلت، امنيت آنان را نيز تأمين كنيم.

33.    از آيه:     «حَريصٌ عَلَيْكُم‏‏‏‏» (توبه/128)
مي‌فهميم: سوز و شور، لازمه كار مسئول كار فرهنگي است.

34.    از آيه:     «وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذينَ آمَنُوا» (هود/29)
استفاده مي‌شود: در مسير كار فرهنگي، نبايد براي جلب افراد پرتوقع و اشراف، فقراء‌ و محرومين را از خود دور كنيم.

35.    از آيه:     «وَ لا تَمْنُنْ تَسْتَكْثِر» (مدثر/6)
استفاده مي‌شود: مسئول فرهنگي بايد خود را از منت گذاردن و فزون طلبي دور كند.

36.    از آيه:     «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» (بقره/111)
مي‌فهميم: بايد با مخاطبين، منطقي و استدلالي گفتگو كنيم.

37.    از آيه:     «فَسِيرُواْ فىِ الْأَرْض‏» (آل‌عمران/137)
استفاده مي‌شود: بايد از تجربه تاريخ بهره گيريم.

38.    از آيه:     «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذير‏» (فاطر/24)
استفاده مي‌شود: تاريخ كار فرهنگي، برابر تاريخ زندگي بشر است.

39.    از آيه:     «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ‏» (فصلت/33)
استفاده مي‌شود: دعوت به راه خدا بهترين كارها است.

40.    از آيه:     «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً‏» (مائده/32)
مي‌فهميم: كه ارزش كار فرهنگي روي يك نفر،‌ برابر است با حيات يك جامعه.

[ دوشنبه ۱۳۸۸/۰۷/۰۶ ] [ 17:50 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب