منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


قرآن و متوليان فرهنگي

بسم الله الرحمن الرحيم
اصولي را مي‌خواهم براي مسئولين فرهنگي بيان كنم كه برگرفته از سرچشمه زلال فرهنگ، يعني قرآن كريم است، به گونه‌اي كه باور كنيم اين اصول ساختگي و بافتني نيست.

1.    از آيه:     «إِنَّكَ لا تَهْدي مَنْ أَحْبَبْت‏» (قصص/56)
استفاده مي‌شود كه: توفيق هدايت مردم از آن خداست.
و هم‌چنين از آيه:    «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» (انفال/63)
مي‌فهميم كه بهترين نيروي انساني (پيامبر خدا) ‌اگر تمام امكانات مادي را در اختيار داشته باشد، تا اراده‌ي خدا نباشد، كارآيي ندارد. بنابراين نيروي انساني و وجود امكانات لازم است، ولي كافي نيست و بايد از خدا بخواهيم كه ما را وسيله‌ي هدايت قرار دهد.

2.    از آيه:     «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» (فاتحه/6)
مي‌فهميم: همه‌ي مسئولان فرهنگي در هر تصميم و برنامه‌ريزي نيازمند هدايت الهي هستند.

3.    از آياتي كه مي‌فرمايد: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏» (انعام/21) (انعام/93) (هود/18) (عنكبوت/68) (صف/7)
 مي‌فهميم: انحراف در مسائل فرهنگي مصداق بالاترين ظلم‌هاست.

4.    از آيه:     «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه‏» (انعام/124)
مي‌فهميم: براي سپردن مسئوليت فرهنگي، بايد لياقت و ظرفيت افراد مورد توجه قرار گيرد.

5.    از آيه:     «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ‏» (علق/1)
مي‌فهميم: كار فرهنگي بايد با نام خدا و براي خدا باشد.

6.    از آيه:     «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْت‏‏» (هود/112)
مي‌فهميم: بايد در كار فرهنگي پايدار و مقاوم باشيم و آن را به خاطر اهداف ديگر رها نكنيم. اگر مي‌بينيم بعضي از بزرگان وصيت مي‌كنند كه در مدرسه و يا كتابخانه خود دفن شوند، براي آن است كه بگويند عمرم را پاي اين مدرسه و كتابخانه دادم.

7.    از آيه:     «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون‏‏‏» (صف/2)
مي‌فهميم: مسئولين فرهنگي بايد خود به آنچه مي‌گويند و مي‌نويسند عمل كنند. وگرنه عالم بي‌عمل، درختي بي‌ثمر خواهد بود.

8.    از آيه:     «رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري ‏‏‏» (طه/25)
مي‌فهميم: كار فرهنگي نياز به روح بزرگ دارد، زيرا اولين درخواست حضرت موسي از خداوند بعد از رسيدن به نبوت تقاضاي سعه‌ي صدر بود.

9.    از آيه:     «لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‏‏‏‏» (آل‌عمران/159)
مي‌فهميم: كساني كه كار فرهنگي مي‌كنند، بايد از دلي نرم و خلقي عالي برخوردار باشند.

10.    از آيه:     «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏‏‏‏» (ص/86)
مي‌فهميم: مسئولان فرهنگي بايد افرادي بي‌تكلف و بي توقع باشند.

11.    از آيه:     «وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنين‏» (شعراء/215)
مي‌فهميم: مسئولان فرهنگي بايد نسبت به زيردستان خود متواضع باشند.

12.    از آيه:     «وَ قُلْ رَبِّ زِدْني‏ عِلْما‏‏‏‏» (طه/114)
مي‌فهميم: مسئولان فرهنگي بايد دائماً در فكر رشد علمي باشند و خود را فارغ التحصيل ندانند.

13.    از آيه:     «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْر‏‏‏‏» (قدر/1)
مي‌فهميم: انتخاب زمان مناسب در كارهاي فرهنگي مهم است، نزول قرآن در شب قدر بوده كه به قول قرآن «ليلة مباركه» و «خيرٌ من الف شهر» است. حضرت موسي نيز زمان مناظره با ساحران را روز عيد «يوم الزينة» قرار داد تا مردم هم شاد باشند و هم بيدار!

14.    از آيه:     «وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ» (مدثر/4)
مي‌فهميم: مسئولان فرهنگي بايد از پاكيزگي و آراستگي لازم برخوردار باشند.

15.    از آيه:     «وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ‏‏‏» (قلم/4) و آيه: «لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة» (احزاب/21)
مي‌فهميم: كسي كه در فكر ارشاد مردم است، بايد از كمالات اخلاقي برخوردار باشد، تا براي ديگران الگو قرار گيرد.

16.    از آيه:     «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْر» (قمر/17،22، 32، 40)
مي‌فهميم: مباحث فرهنگي بايد به نحوي روان و آسان القاء شود، كه عوام بفهمد؛ «بَيانٌ لِلنَّاس‏» (آل‌عمران/138) و خواص بپسندد. «قَوْلاً سَديدا» (نساء/9)

17.    از آيه:     «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ‏‏‏» (غاشيه/22) و آيه: «لا إِكْراهَ فِي الدِّين‏» (بقره/256)
مي‌فهميم: تغيير فرهنگ و فكر مردم بايد با آزادي و انتخاب و آگاهانه و عاشقانه باشد، نه با زور و استبداد. اين فرعون بود كه به پيروان موسي مي‌گفت: «چرا بدون اجازه من به او ايمان آورديد.» «آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُم‏» (اعراف/123)

18.    از آيه:     «مَحَبَّةً مِنِّي‏‏‏‏» (طه/39)
مي‌فهميم: محبوبيت واقعي از طرف خداست، نه آنكه با زرق و برق و دكور و ژست و تابلو و ساختمان و لباس و ماشين و ابزار مُدرن بدست بيايد.

19.    از آيه:     « ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَن‏» (نحل/125)
مي‌فهميم: راه كار فرهنگي، بهره‌گيري از منطق و استدلال و موعظه و در مواردي جدال نيكو است.

20.    از آيه:     «فَقَدْ لَبِثْتُ فيكُمْ عُمُرا‏» (يونس/16)
مي‌فهميم: خوش سابقه بودن مسئول فرهنگي، در اثرگذاري كار او نقش مهمي دارد.

[ یکشنبه ۱۳۸۸/۰۷/۰۵ ] [ 13:9 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب