منتخب تفاسیر
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا   
قالب وبلاگ
لینک دوستان
لینک های مفید


بسم الله الرحمن الرحيم

سوره حمد، در اول قرآن ، قرار گرفته و ممكن است علت آن فراگير بودن ، اين سوره باشد.
زيرا اين سوره ، با داشتنِ فقط هفت آيه ، تمام مطالب قرآن را، در برگرفته است . چون كه ،

قرآن شامل:

    * تحميد
    * تمجيد
    * تسبيح
    * تقديس
    * تهليل
    * شكر
    * ثناء و تكبير است ، و همه اينها، در كلمه ((حمد)) مندرج است .



همچنين بيان:

    * ارزاق
    * اِنعام
    * احسان
    * تربيتِ بندگان
    * و اكرام و امهال ايشان ، در كلمه ((رحمان )) گنجانده شده است




تمامى آنچه در قرآن ، از وسعت رحمت و عفو گناهان و رحمت بر بندگان ، در ((رحيم ))، درج شده است


تمام مفاهيم :

    * ثُباتِ قدرت الهى
    * عظمت
    * بقاء، و سرمديّت حق ،
    * تنزيه او از شركاء، در كلمه ((مالك ))، نهفته است



تمام مسائل مربوط به:

    * قيامت
    * مواقف
    * مقامات
    * نعمتهاى اخروى
    * كرامات و احوال اهل بهشت و درجات آن
    * احوال دوزخ و شدائد و دركات آن
    * حساب و ميزان و صراط، در كلمه ((يوم الدين )) جمع شده است .



آنچه در قرآن از:

    * عبادات و كيفيت آن
    * از نماز و روزه و زكوة و حج و غير آن ، در ((اِيّاكَ نَعْبُدُ)) مندرج است .



همينطور قرآن مشتمعل بر :

    * توكل
    * طلب نصرت
    * فتح
    * استعانت
    * از خدايتعالى و امثال اينها، در ((ايّاكَ نَسْتَعينْ)) نهفته است



و هكذا مفاهيم قرآن :

    * از قبيل هدايت
    * توفيق
    * تفويض
    * ارشاد
    * اعتماد
    * دعا
    * سؤ ال
    * التجاء و ابتهال در ((اهدنا)) گرد آمده است



و هر چه در قرآن ، از ميان حلال و حرام و شرايع و احكام از امر و نهى مى باشد؛ كلمه ((صِراطَ الْمُسْتَقيم )) متضمن آن است .


و تمامى احوال و آثارِ انسانهاى خوشبخت و كيفيت طريقه و سيره آنان و علتِ نجات و رفع درجات آنان ، كه در قرآن آمده است ؛ در جمله ((اَلّذينَ اَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ)) مندرج است


و خلاصه احوالِ اقوام لجوج و خودپرست و بت پرست ، قصه ها و اخبار ايشان ، از كفران نعمت و تكذيب انبياء و قتل ايشان و اصرارِ بر مناهى و توجّه به ملاهى و عذاب و غضب حق تعالى برايشان ، در آيه ((غَيْرِالْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ)) بيان شده است


و بالاخره حالات بقيه جبّاران و فرعون ها و نصارى و ساير مشركين و گمراهان ، در كلمه ((ضالّين ))، درج مى باشد.


و اين يكى از محسّناتِ قرآن شريف ، مى باشد كه گفته اند: ((ذكر الشّى مجملا ثم مفصلاً اوقع فى النفوس )).

---------------------------
منبع:
جلوه هائى از نور قرآن در قصه ها و مناظره ها و نكته ها
اثر: عبدالكريم پاك نيا
[ جمعه ۱۳۸۸/۰۶/۱۳ ] [ 11:44 ] [ سعید ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!
محمد/24

در این وبلاگ از تفاسیر ترتیبی و موضوعی قرآن و نکات قرآنی مطلب خواهم گذاشت
گاها از تفاسیر نهج البلاغه و مثنوی یا دیگر متون هم نکته میگذارم
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب