منتخب تفاسیر

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ منتخب تفاسیر خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

آيه 6
أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَ أَرْسَلْنَا السَّمَاءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً وَ جَعَلْنَا الْأَنْهَارَ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَنْشَأْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِينَ
‏       آيا نديده‏اند كه پيش از آنان چقدر نسل‏ها را هلاك كرديم كه در زمين امكاناتى به آنها داده بوديم كه آن امكانات را به شما نداده‏ايم، و باران را پى در پى بر آنان فرستاديم، و نهرها را از زير پايشان جارى ساختيم، پس آنها را به سبب‏ گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان نسل‏هاى ديگرى پديد آورديم؟

*توبيخ كافران به آيات الهى به خاطر تدبر نكردن در تاريخ و درس نگرفتن از سرنوشت هلاكتبار امتهاى گذشته‏
الم يروا كم اهلكنا من قبلهم من قرنٍ‏
* آگاهى كافران عصر پيامبر (ص) از سرنوشت امتهاى پيشين‏
الم يروا كم اهلكنا من قبلهم من قرنٍ مكَّنه م فى الارض‏
استفهام در «ألم يروا» براى توبيخ است، معلوم مى‏شود تاريخ گذشتگان در دسترس كافران بوده و از آن اطلاع داشته‏اند ولى درس لازم را از آن نگرفته‏اند.
* كافران به تحليل صحيح تاريخ نپرداخته و از آن پند نمى‏گيرند.
الم يروا كم اهلكنا
استفهام توبيخى «ألم يروا» بيانگر اين است كه تاريخ گذشتگان پندآموز است و بايد از آن عبرت گرفت. ولى كافران در پى آن نيستند.‏
*هلاكت، سرانجام مبارزه با حق (اعراض، تكذيب و استهزاى آن)
ما تأتيهم من ءاية ... إلا كانوا عنها معرضين. فقد كذبوا بالحق ... ألم يروا كم أهلكنا من قبلهم‏
* كفر موجب هلاكت بسيارى از جوامع گذشته، در عين قدرتمندتر بودن آنها از كافران عصر پيامبر (ص)
ألم يروا كم أهلكنا من قبلهم من قرن مكنهم فى الأرض ما لم نمكن لكم‏
*نقش ريزش فراوان و مداوم باران و جريان رودها در پيدايش تمدنهاى قدرتمند
مكنهم فى الأرض ... و أرسلنا السماء عليهم مدرارا و جعلنا الأنهر
 «مدرار» يعنى داراى ريزش فراوان، پى در پى، و طبعاً مقصود، ريزش به مقدار نياز است.
* عوامل طبيعى، مسخر اراده الهى و در قلمرو قدرت اوست.
كم أهلكنا ... مكنهم ... و أرسلنا السماء ... و جعلنا الأنهر
*انحطاط و نابودى بسيارى از تمدنها پيش از اسلام به سبب گناه و ستيز با حق‏
ألم يروا كم أهلكنا من قبلهم ... فأهلكنهم بذنوبهم‏
*نقش و تأثير عملكرد مردم در تحولات تاريخ‏
ألم يروا كم أهلكنا ... فأهلكنهم بذنوبهم‏
* پابرجايى زندگى انسانها در زمين، در عين انقراض امتهاى متمدن كافر
فأهلكنهم بذنوبهم و أنشأنا من بعدهم قرنا ءاخرين‏
*پيدايش و انقراض تمدنها، تحت اراده و سيطره الهى‏
ألم يروا كم أهلكنا من قبلهم من قرن مكنهم فى الأرض ... فأنشأنا من بعدهم قرنا ءاخرين‏

آيه 7
وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَاباً فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ‏  
       و اگر نوشته‏اى را در كاغذى بر تو نازل مى‏كرديم و آن را با دست‏هاى خود لمس مى‏كردند، آنان كه كفر ورزيده‏اند مى‏گفتند: اين جز سحرى آشكار نيست.

*كفّار مكه حتى در صورت نزول كتابى ملموس از سوى خداوند بر پيامبر (ص)، آن را سحر مى‏خواندند.
و لو نزلنا عليك كتبا فى قرطاس فلمسوه بأيديهم لقال الذين كفروا إن هذا إلا سحر مبين‏‏
سوره انعام در مكه نازل شده و ناظر به مشركان مكه مى‏باشد.
* نزول آيات قرآن بر پيامبر (ص) به شكل نوشتارهايى ملموس نبوده است.
و لو نزلنا عليك كتبا فى قرطاس فلمسوه بأيديهم‏
* اتهام سحر، وسيله‏ اى براى مبارزه كافران با رسالت پيامبر (ص) و آيات الهى‏
لقال الذين كفروا إن هذا إلا سحر مبين‏
*كفر و سرسختى در برابر حق، زمينه‏ساز انحراف در بينش و تفسير غلط و نابجا از پديده‏هاست.
و لو نزلنا ... لقال الذين كفروا إن هذا إلا سحر مبين‏
عنوان ساختن كفر در «الذين كفروا ...» نشان دهنده تأثير كفر در بينش غلط و منحرف كافران است. يعنى «كفر» موجب مى‏گردد كه پديده‏ها بر خلاف حق و واقع تفسير شوند.
*كفرورزى، موجب انكار هر گونه معجزه و آيه (گواه حقانيت پيامبر) هر چند ملموس و قابل حس باشد.
و لو نزلنا عليك ... لقال الذين كفروا إن هذا إلا سحر مبين‏

[ چهارشنبه پنجم آبان 1389 ] [ 18:53 ] [ ]

[ ]



مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه